هواپیماها

تقاضای زیاد برای تبدیل هواپیمای مسافری به باری

به گزارش گروه ایبا، تقاضا برای تبدیل هواپیمای مسافری به باری پس از بحران کوید همچنان قوی است.
ایبا در یک وبینار جدید نشان داد که بیش از ۱۳۲،۰۰۰ پرواز باری فعال در سراسر جهان در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شده است ، در حالی که در سپتامبر ۲۰۱۹ کمی بیش از ۹۵،۰۰۰ پرواز انجام گرفت.
از ابتدای شیوع کووید -۱۹ ، استفاده از هواپیماهای باری به طرز چشمگیری افزایش داشته ؛ در حالی که پروازهای مسافربری از پایین ترین سطح خود یعنی ۶۲۴،۰۰۰ در مارس ۲۰۲۰ به ۲.۰۷ میلیون در سپتامبر ۲۰۲۱ رشد یافته است ، این عدد نیمی از اوج قبلی خود یعنی ۴.۱۵ میلیون پرواز در ژانویه ۲۰۲۰ است.
علیرغم تبدیل گسترده بوئینگ ۷۷۷ سری ۳۰۰ و ایرباس ۳۳۰ سری ۳۰۰ ، تقاضا برای هواپیماهای قدیمی مانند بوئینگ ۷۶۷ سری ۳۰۰ نیز همچنان قوی است.
داده های ایبا حاکی از تسلط برخی از انواع هواپیماها در بازار تبدیل است. در بخش اصلی بدنه باریک ها ، بوئینگ ۷۳۷سری۸۰۰ در حال حاضر با ۳۶ هواپیمای تغییر یافته در سال ۲۰۲۱ ، نسبت به ۲۷ هواپیما در سال ۲۰۲۰ ، پیشتاز است .
بوئینگ ۷۵۷سری۲۰۰ نیز همچنان کاندیدای اصلی تبدیل در بخش بزرگ تر ها با هشت هواپیما در ۲۰۲۱ و ۱۰ هواپیما در ۲۰۲۰ و ۳۰ هواپیما در نوبت تبدیل است. ایرباس ۳۲۱ سری ۲۰۰ نیز در حال حاضر با سه تبدیل در ۲۰۲۱ و ۱۹ هواپیما در انتظار پشت سر رقیب اصلی است .
ایبا همچنین هزینه های تبدیل را مشخص کرده است . بر این اساس بویینگ ۷۵۷ به طور متوسط ۵.۲ میلیون دلار در مقایسه با ۶.۱۴ میلیون دلار برای ایرباس ۳۲۱ هزینه دارد. میانگین هزینه تبدیل بوئینگ ۷۶۷ نیز ۱۵.۸ میلیون دلار ، در مقایسه با ۱۸.۴ میلیون دلار برای ایرباس ۳۳۰ است .
محبوبیت هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷سری۸۰۰ بین اپراتورهای بین المللی سبب شده تا ۸۷ هواپیما از خانواده یاد شده تا کنون تبدیل شوند . میانگین سن ناوگان فعلی کمی بیش از ۱۸ سال است.
داده های ایبا نشان می دهد که محدوده معاملات برای بوئینگ ۷۳۷سری۸۰۰ بین ۱۸ تا ۱۹.۵ میلیون دلار آمریکا است ، اما برخی از هواپیماهای جدیدتر ممکن است کمی بیش از ۲۰ میلیون دلار نیز ارزش داشته باشند.
ایبا پیش بینی می کند که در بازار رقابت بوئینگ ۷۵۷ و ایرباس۳۲۱ قیمت ایرباس کاهش یابد . محدوده ارزش ایرباس ۳۲۱ تبدیل شده در حال حاضر بین ۲۱.۵ میلیون دلار تا ۲۴ میلیون دلار آمریکا است.
خانواده ایرباس ۳۳۰ در حال حاضر محبوب ترین هواپیمای پهن پیکر در بازار تبدیل است. قیمت این هواپیما به سرعت در حال کاهش است ، این هواپیما قبل از کوید ۲۵ میلیون دلار قیمت داشت و اکنون حدود ۱۵ میلیون دلار است. ایبا معتقد است که اپراتورهای بار به دنبال هواپیماهای جوان تر ایرباس ۳۳۰ هستند تا از مزایای عمر مفید آن استفاده کنند.
ایبا هزینه تبدیل بوئینگ ۷۷۷سری۳۰۰ را نیز حدود ۳۴ تا ۳۷ میلیون دلار برآورد کرده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *