گزارش ها

نقش هلیکوپترهای غیرنظامی در مدیریت بحران

هیچ کس نمی تواند کتمان کند که حمل و نقل هوایی نقشی حیاتی در زنجیره تامین جهانی سایر صنایع ایفا می کند. نقش هلیکوپترهای غیرنظامی در این زنجیره نیز بسیار چشمگیر است . به همین دلیل در ادامه به نقش این بخش از حمل و نقل هوایی می پردازیم :
اطفاء حریق هوایی
دولت‌ها پول زیادی برای کنترل آتش‌سوزی‌های جنگلی اختصاص می‌دهند چراکه این بحران بخش‌های وسیعی از زمین را می‌سوزاند و مقادیر حیرت‌آوری از گازهای گلخانه‌ای را وارد جو می‌کند. بسته به وسعت و شدت آتش، از منابع مختلف هوایی از جمله هلیکوپتر در مبارزه با آتش سوزی ها استفاده می شود.
خدمه آتش نشان هوایی پروازهای کم ارتفاع بسیار دشوار و خطرناکی را بر فراز مناطق در حال سوختن انجام می دهند که در برخی موارد ممکن است به ارتفاع ۲۰۰ فوتی بالای درختان برسد. هدف آتش نشانی هوایی خاموش کردن مستقیم آتش نیست، بلکه پشتیبانی از آتش نشانان روی زمین با ریختن آب، مواد بازدارنده آتش یا تقویت کننده های آب، از جمله فوم ها و ژل های فرموله شده ویژه است. این حرکت به ایجاد یک خط آتش در اطراف شعله های غیرقابل کنترل کمک می کند و به تیم های اطفای حریق زمینی اجازه می دهد تا منطقه را با آتش شکن ها محاصره کنند.
خدمات پزشکی هوایی
آمبولانس هوایی نمونه دیگری از خدماتی است که در آن هلیکوپترها نقش اساسی دارند. آمبولانس های پرنده به بیمارانی که به حمل و نقل سریع دارند، کمک می کنند.
علیرغم هزینه بالای چنین خدماتی، مزیت اصلی آن انعطاف پذیری پرسنل پزشکی از جمله امدادگران پرواز، پرستاران و درمانگران مختلف برای پاسخگویی سریعتر به فوریت های پزشکی در مناطق دورافتاده یا مکان هایی است که آمبولانس زمینی معمولی نمی تواند به بیمار برسد.
کنترل مرز
هلیکوپتر به ابزاری ضروری برای نظارت و کنترل مرزها تبدیل شده است. اگرچه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نیز در نظارت بر مرزهای غیرنظامی گسترش یافته ولی نقش هلیکوپترها همچنان اساسی است.
هلیکوپترهای مورد استفاده برای این ماموریت ها می توانند هم در روز و هم در شب پرواز کنند. آنها این ظرفیت را دارند که داده های بصری و سایر اطلاعات را مستقیماً به مقامات مربوطه ارسال کنند و به آنها امکان می دهد وضعیت را ارزیابی و در صورت لزوم پاسخ دهند.
نیروهای گارد ساحلی
عملکرد مأموریت های گارد ساحلی مشابه کنترل مرزها است. هر دو سرویس هوایی از مقامات دولتی که مسئول نظارت در سراسر مرزها هستند، پشتیبانی می کنند. با این حال، اگر کنترل مرز بیشتر بر کنترل حرکت در مرزهای زمینی و هوایی متمرکز باشد، گارد ساحلی معمولاً مرزهای دریایی را نظارت می کند.
نجات کوهستان
چه کسی به افرادی که در کوهستان گم می شوند کمک می کند؟ خدمات امداد و نجات کوهستان نمونه دیگری است که در آن هلیکوپترها نقش کلیدی در تضمین ایمنی افراد ایفا می کنند.
نجات کوهستان یک سرمایه ملی است. این سرمایه شامل کوهنوردان محلی و متخصصان امداد و نجات آموزش دیده حرفه‌ای و خدمه هوایی است .
خدمات کشاورزی
گاهی اوقات تبدیل یک هلیکوپتر کوچک برای مصارف کشاورزی مفید فایده است. این هلیکوپترها برای کاربردهای هوایی آفت کش ها یا کودها و همچنین برای کاشت هیدروژنی استفاده می شوند. عموماً هلیکوپترهای این گروه به کاکپیت پروازی تقویت شده برای محافظت از خلبان مجهز هستند.
امداد رسانی به بلایای طبیعی
هلیکوپترها می توانند در زمان بلایای طبیعی، از جمله سیل، زلزله، طوفان های شدید و موارد اضطراری بهداشت عمومی در مقیاس بزرگ، راه نجات خوبی باشند. اغلب در چنین مواردی، واکنش سریع مورد نیاز است، اما از آنجا که حمل و نقل زمینی همیشه قادر به رسیدن به منطقه آسیب دیده با سرعت کافی نیست، هلیکوپترها می توانند وسیله حمل و نقل بهتری باشند.
در صورت وقوع بلایای طبیعی، تیم های جستجو و نجات از هلیکوپتر برای ارزیابی هوایی خسارت استفاده می کنند. آنها همچنین ممکن است نیاز به پرواز در تیم‌های امداد پزشکی و اورژانسی داشته باشند و همچنین تجهیزات ضروری پزشکی و امدادی مانند دارو، غذا، آب آشامیدنی و چادر را تحویل دهند. امدادگران اغلب نیاز دارند که بازماندگان یا تخلیه شدگان مناطق آسیب دیده را با استفاده از هلیکوپتر به پناهگاه های موقت منتقل کنند.
ماموریت های تخلیه
در زمان بحران های اجتماعی که نیاز به مأموریت های تخلیه احساس می شود، پروازهای امدادی / تخلیه غیرنظامی توسط هلیکوپترها انجام می گردد.
سیاری از پروازهای تخلیه از مناطق درگیری توسط سرویس هوایی بشردوستانه سازمان ملل (UNHAS) انجام می شود. با این حال، ممکن است توسط دولت یا سفارتخانه های کشور مطبوع نیز انجام شود تا شهروندان خود را به کشور بازگرداند. معمولاً خطوط هوایی غیرنظامی و فرودگاه های غیرنظامی نیز در کل فرآیند تخلیه دخالت دارند که اغلب توسط جنبش بین المللی بشردوستانه، صلیب سرخ / هلال احمر حمایت می شود.
خدمت به مناطق روستایی
اگرچه فرودگاه ها اغلب به عنوان نقطه کانونی توسعه اقتصادی در مناطق شهری پرجمعیت عمل می کنند، ولی هلیکوپترها راهکاری برای مناطق دورافتاده تر هستند.
طبیعت وحشی همراه با شرایط آب و هوایی نامساعد، چالش‌های قابل توجهی را در برخی از نقاط جهان از جمله قطب شمال، گرینلند، آلاسکا و سایر جزایر کوچک دورافتاده مانند ایالات فدرال میکرونزی ایجاد کرده است.
در نتیجه، حمل و نقل هوایی مناسب‌ترین راه‌حل برای سفرهای ضروری، مانند تحویل لوازم، غذا، و اقلام حیاتی به افراد در مناطق صعب العبور در سراسر جهان تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *