دیدگاه ها

چالش های کرونا بر شرکتهای هواپیمایی از نگاه بیمه

صنعت حمل و نقل هوایی با افزایش پروازهای داخلی در سراسر جهان به آرامی جان می گیرد ولی به گزارش شرکتهای بیمه گر هوایی هنوز چالش های زیادی پیش رو است که باید برداشته شود . در ادامه، این چالش ها از منظر شرکتهای بیمه گر هوایی مرور می شود :
۱- خلبانان زنگ زده
بر اساس گزارش های جهانی ، آمار اشتباهات خلبانان بیشتر شده است . نهادهای ایمنی دلیل این امر را کاهش پروازها در یک سال و نیم گذشته و کاهش مهارت پروازی ذکر کرده و از واژه “خلبانان زنگ زده” برای این امر استفاده می کنند . شرکتهای هواپیمایی به خوبی از خطر زنگ زدگی خلبانان آگاه هستند و اقدامات خوبی برای مدیریت و کاهش این خطر را ادامه می دهند .
شرکتهای هواپیمایی نسبت به مدت غیبت خلبانان خود ، برنامه های آموزشی مختلفی را برای ورود مجدد خلبانان به کار ایجاد کرده اند . اجرای فرایندهای مدیریت ریسک سبب شده تا مسافرت هوایی همچنان کم خطر ترین محیط سفر در جهان باشد .
۲- افزایش مسافران بی ادب
رفتارهای بی ادبانه مسافران هواپیما به ویژه در ایالات متحده به طور فراینده ای نگران کننده است . اطلاعات اداره هوانوردی فدرال تا ژوئن ۲۰۲۱ تعداد ۳۰۰۰ گزارش مسافر بی ادب را ثبت کرده که پرواز را با اشکال روبرو ساخته اند .
۳- خطرات ناوگان پارک شده
بخش عمده ای از ناوگان هواپیمایی جهان هنوز زمینگیر و در معرض خسارت ناشی از حوادث آب و هوایی هستند . حوادث ناشی از گرما و سرما ، رطوبت ، توفان و سایر تغییرات جوی که به مرور خسارت های زیادی به هواپیماهای پارک شده وارد می کنند . از دیگر حوادث این زیرگروه باید از خسارت برخوردهای احتمالی هواپیماهای پارک شده برای تعمیرات و انتقال آنها به آشیانه ها نام برد که گزارش های متعددی را به خود اختصاص داده است .
۴- کمبود خلبان ماهر
با توجه به تاثیر کرونا بر صنعت حمل و نقل هوایی بعید به نظر می رسد که در میان مدت با کمبود خلبان روبرو شویم ولی از طرف دیگر آمار ترک خلبانان به دلیل بازنشستگی و سایر دلایل ، این نگرانی وجود دارد که در کوتاه و بلند مدت ، صنعت دچار کمبود خلبان ماهر گردد . البته رشد سالانه مسافران هوایی را نیز به آن بیافزایید . برای مثال رشد سالانه مسافران هوایی فقط در چین از سال ۲۰۱۱ تا کنون مثبت ده درصد بوده است . به همین دلیل شرکتهای هواپیمایی با افزایش ارزش هواپیماهای جدید و پرهیز از حوادث ، مدارس خلبانی خود را فعال تر کرده اند تا در آینده دچار کمبود خلبان ماهر نگردند .
۵- هواپیماهای جدید ، ایمنی بیشتر ، هزینه بیشتر
شرکتهای هواپیمایی در سال گذشته تعداد هواپیماهای بزرگ خود را کاهش داده و سیاست خرید هواپیماهای کوچکتر و به روز تر را انتخاب کرده اند . این یک حقیقت است که هواپیماهای جدیدتر ایمنی و کارآیی بیشتر و در نتیجه هزینه بالاتری برای شرکتهای هواپیمایی در پی خواهند داشت .
۶- افزایش روند بار هوایی
اگرچه مسافرت هوایی به دلیل همه گیری ویران شده ، اما سایر بخش های هواپیمایی از جمله بار هوایی عملکرد بهتری داشته اند . در آوریل ۲۰۲۱ آسیا و اقیانوسیه به دلیل رشد تجارت و ازدحام بنادر دریایی ، بهترین ماه برای حمل و نقل بار هوایی از زمان شیوع بیماری را ثبت کرد . این در حالی است که ظرفیت حمل بار آمریکای لاتین به آمریکای شمالی در ماه مه ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۱۹ یک سوم رشد کرد .
۷- سفرهای کاری چه می شوند
سفرهای کاری تقریبا ۱.۷ درصد از تولید ناخالص جهانی را شکل می دهند ولی شیوع کرونا و ابداع روشهای جدید همکاری مانند تماس های ویدئویی اثبات کرده که بسیاری از شرکتهای تجاری قصد دارند سفرهای کاری خود را کاهش دهند . به همین دلیل شرکتهای هواپیمایی در حال آماده سازی برای تغییر پارادایم بلند مدت سفر هستند .
۸- مسیرهای جدید در پنج قاره
آمار نشان می دهد که بیش از ۱۴۰۰ مسیر جدید برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است . این گزارش نشان می دهد که اروپا متقاضی بیش از ۶۰۰ مسیر جدید ، آسیا و اقیانوسیه متقاضی بیش از ۵۰۰ مسیر جدید و چین به تنهایی ۲۰۰ مسیر جدید را به خود اختصاص داده است . لازم به ذکر است که فرودگاه های منطقه ای ذینفعان اصلی این رشد خواهند بود .
۹- خسارت های ناشی از حشرات
گزارش های متعدد ایمنی نشان می دهد که هواپیماها پس از خروج از انبارها و پرواز مجدد ، گزارش هایی مبنی بر سرعت و ارتفاع غلط ثبت کرده اند . کارشناسان پس از بررسی دریافتند که حشرات در مدت زمینگیری هواپیماها در داخل لوله پیتوت و سایر حسگرها ، لانه گزینی کرده و منجر به خرابی آنها شده اند . این خرابی ها به لغو پرواز انجامیده و خسارت های زیادی به همراه داشته است .
تجزیه و تحلیل شرکتهای بیمه هوایی نشان می دهد که بیش از ۴۶۰۰۰ مورد ادعای پرداخت بیمه از سال ۲۰۱۶ تا پایان سال ۲۰۲۰ به ارزش بیش از ۱۴.۵ میلیارد یورو (۱۷.۳ میلیارد دلار آمریکا) ثبت شده که حوادث و سوانح بیش از نیمی از ارزش کل مطالبات را تشکیل می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *