هواپیماها

کارآمدتر کردن پرواز با الهام از طبیعت

درست از همان روزهای اول پرواز، زمانی که اتو لیلینتال پرواز پرندگان را مطالعه کرد تا اولین گلایدرهای خود را طراحی کند، دنیای هوانوردی از طبیعت الهام گرفته است.
اکنون با تمرکز فزاینده بر راه‌هایی برای کارآمدتر کردن پرواز با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازندگان و طراحان از ترفندهای طبیعت کپی می‌کنند.
برای مثال، وینگلت های ایرباس ۳۲۰ نئو از باله پشتی کوسه الهام گرفته اند. ایرباس می گوید که آنها به طور قابل توجهی اندازه گرداب نوک بال را کاهش می دهند، بنابراین پرواز را کارآمدتر می کنند.
لوفات هانزا تکنیک بر روی پدیده ایروشارک کار می کند، یک لایه بیونیک که شبیه پوست کوسه ها کار می کند و جریان هوا را بهینه می سازد. این لایه اصطکاک را کاهش می دهد و می تواند در مصرف سوخت و در نتیجه انتشار کربن منتشره صرفه جویی کند.
ایرباس همچنین با الهام از نحوه پرواز غازها، پروژه دیگری در فناوری‌های جدید بال‌ها را دنبال می کند که مبتنی بر نحوه اوج گرفتن پرندگان و تغییر شکل بال‌ها به هنگام پرواز است.
پروژه جالب دیگری که با الهام از گیاهان دنبال می شود ، از ویژگی های گیاه کتان برای تولید پارچه های کتانی در بدنه هواپیما است که ایروفلکس نام دارد.
ایروفلکس ترکیبی از مواد مبتنی بر الیاف کتان و رزین بیولوژیکی است که لوفت هانزا تکنیک و شرکای سوئیسی طرح آن را تولید می کنند. ایروفلکس جایگزینی با وزن سبک تر و تجدیدپذیر برای قطعات ساخته شده از فیبر شیشه یا فیبر کربن خواهد بود.
آقای سیفرت مدیر پروژه می گوید: من کار با مواد طبیعی مانند چوب را دوست دارم و رویکرد کتان را می پسندم. من فکر می‌کنم چسبیدن به مواد فسیلی منطقی نخواهد بود.
ممکن است بعید به نظر برسد، اما سیفرت می‌گوید که در کنار رشد آسان این گیاه، پارچه کتان چگالی بسیار کم و خواص مکانیکی خوبی دارد. پارچه از پیش آغشته شده تقویت می‌شود . ترکیب آن با رزین ماده ای را ایجاد می کند که می تواند وزن یک قطعه کابین را تا ۲۰ درصد در مقایسه با قطعات فیبر شیشه ای فعلی کاهش دهد.

یکی از چالش های بزرگ ایروفلکس اشتعال پذیری بود، زیرا فیبر طبیعی بسیار قابل احتراق است. سیفرت گفت یک سال طول کشید تا ترکیب مناسبی از افزودنی‌های مقاوم در برابر شعله را برای موفقیت در آزمایش‌ها به دست آوریم .
وی توضیح می‌دهد که برای شرکت‌های هواپیمایی، صرفه‌جویی در وزن از همه چیز مهم‌تر است، زیرا وزن کمتر به معنای مصرف سوخت کمتر و مصرف سوخت کمتر به معنی آلودگی کمتر است.
لوفت هانزا تکنیک محاسبه کرده که تعویض ۴۰ قطعه دیواره جانبی و ۱۵۰ روکش صندلی در یک کابین معمولی ایرباس ۳۲۰ باعث صرفه جویی دو رقمی در وزن متوسط آنها می شود. این کاهش وزن می تواند به صرفه جویی عملیاتی سالانه بیش از ۳ تن سوخت و بیش از ۱۱ تن انتشار دی اکسید کربن تبدیل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *