تلاش خطوط هوایی برای جذب مسافران پریمیوم

خطوط هوایی در حال دو برابر کردن صندلیهای پریمیوم خود هستند و بسیاری از شرکتها در سراسر صنعت در حال سرمایهگذاری روی صندلیها و امکانات جدید برای جذب مشتریانی اند که مایل به پرداخت کرایههای بالاتر هستند. این یک روند جدید است، اما آیا همه خطوط هوایی در زمان نامناسبی روی پریمیوم سرمایه گزاری کرده اند.
تقاضای بلیط پریمیوم ، به ویژه از سوی مسافران با هدف گردشگری، نقطه روشنی برای صنعت در دوران پس از همهگیری بوده است، اما آیا مسافران به سمت صندلیهای ارزان قیمت خواهند رفت و خطوط هوایی برای بازگشت سرمایهگذاریهای خود با مشکل مواجه خواهند شد؟
ظهور سفرهای پریمیوم
قبل از همهگیری کووید، کابینهای پریمیوم عمدتاً در اختیار مسافران تجاری بودند. البته سفرهای تجاری در دوران قرنطینه با بقیه پروازها کاهش یافت و هرگز به طور کامل به حجم قبل از همهگیری خود نرسید. با این حال، به جای آن، مسافران گردشگری آمدند که حاضر بودند هزینه بیشتری بپردازند.
البته پیشبینی میشود بودجه سفرهای شرکتی در سال ۲۰۲۶ افزایش یابد، هرچند با سرعتی کمتر از چند سال گذشته خواهد بود. در پنج سال گذشته یا بیشتر، خطوط هوایی شاهد افزایش مسافرانی بودهاند که برای تفریح پرواز میکنند و حاضرند برای کمی راحتی بیشتر در طول سفر خود، هزینه بیشتری بپردازند و به کابینهای پریمیوم یا کلاس تجاری بروند.
خطوط هوایی در حال امتحان کردن راههای مختلفی برای جذب تقاضای لوکس هستند، از تغییر فضای پا در برخی ردیفها برای دادن فضای بیشتر به برخی از مسافران گرفته تا اضافه کردن صندلیهای کلاس تجاری بیشتر و توزیع مجدد کامل فضای کابینهایشان. اگرچه هر کسی ایدهای از معنای لوکس بودن دارد.
برای مثال، شرکت هواپیمایی ساوت وست ، به عنوان بخشی از تحول سازمانی خود، برای اولین بار صندلیهای اقتصادی با فضای پای اضافی را در ناوگان خود معرفی میکند. در همین حال، شرکتهای هواپیمایی ارزانقیمت فرانتیر در حال اضافه کردن صندلیهای راحتی به سبک فرست کلاس به کابینهای خود هست و شرکتهای هواپیمایی قدیمی مانند دلتا و یونایتد همگی در حال بهروزرسانی صندلیهای کلاس تجاری خود و در بسیاری از موارد، گسترش فضای کابینهای پریمیوم، به ویژه در هواپیماهای مسافت طولانی خود هستند.
آیا سرمایهگذاریها نتیجه خواهد داد؟
طبق نظرسنجی ها ۵۵ درصد افزایش در هزینههای سفر قابل پیشبینی است. اما همچنان این سوال مطرح میشود: اگر اقتصاد همچنان ضعیف شود، چه اتفاقی برای این همه صندلی پریمیوم خواهد افتاد؟
کارشناسان معتقدند افرادی که درآمدی بالاتر از متوسط دارند و از سفر لذت میبرند، حاضرند برای داشتن پروازهایی راحتتر، هزینه بیشتری بپردازند و در صورت بدتر شدن اقتصاد، خطوط هوایی میتوانند از نظر تئوری صندلیهای شیک خود را حفظ کنند، اما مزایایی که با آنها همراه است را کاهش دهند.