انقلاب در بازار جت های تجاری

شرکت اتو آئرواسپیس مستقر در تگزاس ادعا میکند که با مهار خواص جریان آرام – جریان روان هوا بر روی یک سطح که منجر به حداقل نیروی پسا میشود – میتواند یک جت تجاری متوسط بسازد که قادر به حمل راحت چهار مسافر باشد، اما برد پروازی آن در حد یک جت فوق متوسط بزرگتر باشد.
این کسب و کار زاییده افکار دکتر بیل اتو است که پس از تقویت دانش خود در مورد جریان آرام در حین کار بر روی بهبود طراحی و عملکرد اژدرها، با این باور که با اعمال همان اصول کاهش نیروی پسا ، میتوان به دستاوردهای عملیاتی مشابهی دست یافت، به هوافضا روی آورد.
طراحی هواپیمای جدید او به نام فانتوم ۳۵۰۰ بر این اساس شکل گرفت. اگرچه فانتوم شاید به اندازه طراحی های قبلی رادیکال نباشد، اما از نظر انتقادی، احتمال بیشتری دارد که طبق قوانین موجود اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده گواهینامه دریافت کند.
بال این هواپیما از نظر پیکربندی هندسی منحصر به فرد است. این همان چیزی است که واقعاً داستان جریان آرام را پیش میبرد. این طرح در طول پرواز کروز، جریان آرام را در ۹۰ درصد بال ایجاد میکند و در سایر مراحل پرواز به اعداد پایینتری میرسد. بسیاری فکر میکنند بدنه این تحول را شکل می دهد ، اما این بال است که جادو میکند.
اتو ادعا میکند که این هواپیما میتواند در یک ماموریت ۱۸۵۰ کیلومتری به ارتفاع مطلوب برای ایجاد جریان آرام روی بال برسد.
فانتوم ۳۵۰۰ قادر خواهد بود با چهار مسافر تا ۳۲۰۰ مایل دریایی پرواز کند. برای مقایسه، پیلاتوس PC-24 با اندازه مشابه میتواند چهار مسافر را تا ۲۰۴۰ مایل دریایی حمل کند، در حالی که بمباردیه چلنجر ۳۵۰۰ بزرگتر و سنگینتر میتواند با همان تعداد مسافر تا ۳۴۰۰ مایل دریایی پرواز کند (البته جت کانادایی در صورت نیاز میتواند تا ۱۰ نفر را در خود جای دهد).
به عبارت دیگر، اگرچه فانتوم ۳۵۰۰ حداکثر وزن برخاستن در محدوده ۸۶۱۰ کیلوگرم (۱۹۰۰۰ پوند) خواهد داشت، اما عملکرد یک هواپیمای ۱۸۴۰۰ کیلوگرمی را ارائه میدهد.
در مقام مقایسه، چلنجر ۳۵۰۰ حدود ۶۴۰۰ کیلوگرم سوخت حمل میکند، در حالی که فانتوم ۳۵۰۰فقط ۳۴۰۰ کیلوگرم سوخت حمل میکند.
جایگزین اتو برای پنجرهها سیستمی است که آن را «چشمانداز فراطبیعی» مینامد – صفحه نمایشهای با کیفیت فوقالعاده بالا در امتداد دیوارههای جانبی کابین که نمای بیرونی را به صورت زنده نشان میدهند.
اتو با فانتوم ۳۵۰۰ بر بخش هواپیماهای فوق متوسط تمرکز دارد و آن را به عنوان یک «نقطه عطف» میبیند که بازار قابل توجهی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار ارائه میدهد.
اتو قصد دارد اولین پرواز نمونه اولیه فانتوم ۳۵۰۰ را در اواخر سال ۲۰۲۷ انجام دهد، در حالی که اقلام و مواد اولیه از قبل سفارش داده شدهاند.
این شرکت میگوید، بر اساس پیشبینیهای بازار تا سال ۲۰۳۵ و شروع تولید پایدار، سالانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ هواپیما تولید خواهد شد که تا سال ۲۰۴۰ باید به ۱۶۰۰ تحویل برسد.