بوئینگ ضررهای سهماهه سوم خود را کاهش داد
بوئینگ ضرر خالص ۵.۳ میلیارد دلاری را برای سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ گزارش کرد که نسبت به ۶.۲ میلیارد دلار در سال قبل کاهش یافته است. ضررهای عملیاتی در مجموع ۴.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به ۵.۸ میلیارد دلار در سال قبل کاهش یافته است. درآمدهای تلفیقی در سهماهه سوم ۳۰ درصد افزایش یافت و به ۲۳.۳ میلیارد دلار رسید.
این شرکت اعلام کرد که درآمدها تحت تأثیر هزینه ۴.۹ میلیارد دلاری قبل از مالیات ناشی از تأخیر در صدور گواهینامه ۷۷۷X قرار گرفته است. اکنون انتظار میرود اولین تحویل این برنامه در سال ۲۰۲۷ انجام شود، در حالی که انتظار قبلی شرکت ۲۰۲۶ بود.
کلی اورتبرگ، رئیس و مدیرعامل بوئینگ، گفت: در حالی که ما از تأخیر در برنامه ۷۷۷X ناامید هستیم، این هواپیما همچنان در آزمایشهای پرواز عملکرد خوبی دارد و ما همچنان بر کارهای پیش رو برای تکمیل برنامههای توسعه و تثبیت عملیات خود متمرکز هستیم.
در طول جلسه گزارش درآمد شرکت، معاون رئیس و مدیر ارشد مالی بوئینگ، جی مالاوه، گفت: ما تأییدیه شروع مرحله دوم آزمایش پرواز گواهینامه را در اوایل سال ۲۰۲۵ دریافت کردیم و پیشبینی میکردیم که مجوز شروع مرحله اصلی بعدی آزمایش پرواز گواهینامه را در سه ماهه سوم دریافت کنیم.
با این حال، این مجوز به دلیل کار بوئینگ و FAA بر روی تجزیه و تحلیلهای پشتیبانی که مرحله بعدی آزمایش پرواز گواهینامه را ممکن میسازد، به تأخیر افتاده است.
با توجه به این تأخیر و ارزیابی ما از جدول زمانی ورود به مراحل صدور گواهینامه، برنامههای آزمایش پرواز و تولید خود را تغییر دادهایم تا منعکس کننده این یافتهها باشد. اکنون انتظار داریم مرحله اصلی بعدی اواخر امسال یا اوایل ۲۰۲۶ آغاز شود.
مدیریت گفت که این تأخیرها عمدتاً ناشی از «تکمیل کار صدور گواهینامه» است، زیرا تأییدیههای مجوز بازرسی نوع (TIA) بیشتر از حد انتظار طول میکشد.
اورتبرگ در جلسه گزارش درآمد گفت: این اولین هواپیمایی است که ما این فرآیند تدریجی TIA را با آن طی کردهایم و در آن یاد گرفتیم که برای دریافت تأییدیه TIA چه تحلیلها و دادههایی را باید تکمیل و ارسال میکردیم.
همچنین بررسی این مدارک و دریافت تأییدیه توسط FAA زمان بیشتری برده است. من مطمئناً با این کار FAA را زیر بار مسئولیت نمیبرم – این یک تجربه آموزنده برای هر دوی ما در مورد چگونگی عبور از این فرآیند جدید بوده است.