طرز فکر خود در باره پرواز را تغییر دهید
هوانوردی حدود ۲.۵درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی و تقریباً ۴درصد از گرمایش جهانی ناشی از فعالیتهای انسانی را تشکیل میدهد. سازمان ملل متحد هشدار میدهد که بدون مداخله، این انتشارها میتواند تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود. تنها ۱درصد از جمعیت جهان مسئول نیمی از کل انتشار گازهای گلخانهای ناشی از پروازهای مسافربری هستند، در حالی که اکثر مردم هرگز سوار هواپیما نمیشوند.
تعداد کمی از بخشها به اندازه سفر با جت های شخصی، نابرابری در انتشار گازهای گلخانهای را برجسته میکند. یک مطالعه اخیر نشان داد که ایالات متحده به تنهایی ۵۵درصد از انتشار گازهای گلخانهای جتهای شخصی جهان را تولید میکند و پروازهای خصوصی از زمان همهگیری کووید-۱۹ و از سال ۲۰۱۹ تقریباً ۵۰درصد افزایش یافته است.
این واقعیتها مذاکرات بینالمللی آب و هوایی را شکل میدهند. ژوئن گذشته، هشت کشور، از جمله فرانسه، اسپانیا، کنیا و باربادوس، ائتلاف همبستگی با مسافران جت های شخصی را راهاندازی کردند که هدف آن اخذ مالیات بر جتهای شخصی، مسافران هوایی فرست و بیزنس کلاس است تا اطمینان حاصل شود که کسانی که بیشترین پرواز را انجام میدهند، به تناسب بیشتر در سازگاری با آب و هوا و بودجه خسارت آن مشارکت میکنند.
با برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP30) در برزیل، این ائتلاف مذاکرات رسمی را آغاز کرده و برای گسترش عضویت تلاش میکند و به طور بالقوه راه را برای اولین مالیات جهانی بر پروازهای لوکس هموار میکند.
با این حال، آینده هوانوردی نه تنها در اجلاسهای اقلیمی نوشته میشود، بلکه در کاکپیت و کابین و آشیانههای تعمیراتی نیز در حال گسترش است، زیرا افراد متعهد بیسروصدا در حال ارزیابی مجدد معنای پرواز در دنیای در حال گرم شدن هستند.
برای نمونه آقای اسمیت خلبان برای دیدن کوه رنگینکمان سلسله جبال آند به ارتفاع ۵۰۰۰ متری آنجا سفر کرد. این مکان اخیراً پس از ذوب شدن یخچال طبیعی که زمانی آن را پوشانده بود و به دلیل افزایش دما، آشکار شده بود. او که در میان صدها گردشگر در مسیر ایستاده بود، متوجه شد زیبایی که شاهد آن است، نتیجه مستقیم گرمایش جهانی است. او گفت: تا این زمان، من حتی اصطلاح «بحران اقلیمی» را نشنیده بودم.
اسمیت با این احساس شروع به مطالعه علوم اقلیمی کرد و در سال ۲۰۲۰ انجمن فرود ایمن را تأسیس کرد، جمعی از خلبانان، مهندسان و کارکنان هوانوردی که از پیشرفت اقلیمی سریعتر و مبتنی بر علم در صنعت حمایت میکنند تا به بحران اقلیمی جهان کمک کنند.
اسمیت طرفدار سرمایهگذاری در هواپیماهای برقی و هیبریدی-الکتریکی کوتاهبرد نوظهور است که میتوانند در دهه آینده از نظر تجاری مقرون به صرفه باشند و طراحی مجدد مسیرهای پروازی را رقم بزنند.
خلبان کیتی تامپسون نیز با همین دیدگاه هوانوردی را ترک کرد. امروز، او به عنوان مشاور هوانوردی پایداری کار میکند و به مسافران دائمی، ذینفعان هوانوردی و خلبانان مشتاق کمک میکند تا با انتشار گازهای گلخانهای در پرواز مقابله کنند.او همچنین بنیانگذار Bumprints است، یک منبع آموزشی رایگان که برای کمک به مسافران در درک هزینه واقعی زیستمحیطی پرواز طراحی شده است. او به مسافران کمک میکند تا سفر هوایی خود را بررسی کنند و ببینند به روش دیگری نیز می توان سفر کرد؟