ایرلاین ها

قرارداد بزرگ ترکیش ایرلاینز با بوئینگ

ترکیش ایرلاینز ۲۵ سپتامبر سفارش قابل توجهی برای جت‌های بوئینگ امضا کرد. این قرارداد شامل حداکثر ۷۵ فروند جت ۷۸۷ دریم‌لاینر است که بزرگترین سفارش بوئینگ پهن‌پیکر این شرکت هواپیمایی محسوب می‌شود.
این قرارداد شامل ۳۵ فروند مدل ۷۸۷-۹ و ۱۵ فروند مدل بزرگتر ۷۸۷-۱۰ و همچنین گزینه‌هایی برای ۲۵ فروند ۷۸۷ دریم‌لاینر دیگر است. این سفارش، ناوگان این شرکت هواپیمایی را توسعه داده و مدرن خواهد کرد. ترکیش ایرلاینز اعلام کرد که هنوز در حال مذاکره با رولزرویس و جنرال الکتریک در مورد تهیه موتور برای این جت‌ها است. موتورهای رولزرویس ترنت ۱۰۰۰ و جنرال الکتریک GEnx-1B هر دو نیروی محرکه جت‌های ۷۸۷ دریم‌لاینر را تامین می‌کنند.
این شرکت هواپیمایی همچنین اعلام کرد که طرح کلی قرارداد بدنه باریک مورد انتظار خود با بوئینگ برای حداکثر ۱۵۰ جت ۷۳۷ مکس را تکمیل کرده است. این قرارداد شامل ۱۰۰ فروند هواپیمای ثابت و ۵۰ فروند هواپیمای آپشن برای مدل‌های ۷۳۷ مکس ۸ و ۱۰ است.
احمد بولات، رئیس هواپیمایی ترکیه، در یک رویداد رسانه‌ای غیرعلنی در نمایشگاه هوایی پاریس در ژوئن ۲۰۲۵ گفته بود که این شرکت هواپیمایی «در آخرین مرحله» برای بستن قرارداد هواپیماهای بدنه باریک با بوئینگ است و در ابتدا امیدوار بود که این قرارداد را در این نمایشگاه ببندد. در بحبوحه پیامدهای سقوط پرواز ۱۷۱ ایر ایندیا در همان ماه، بوئینگ تمام اطلاعیه‌های سفارش را در طول نمایشگاه لغو کرد.
با این حال، قرارداد هواپیماهای بدنه باریک هنوز رسماً بسته نشده و ترکیش امروز اعلام کرد که مذاکرات با تولیدکننده موتور CFM International هنوز ادامه دارد. پس از پایان مذاکرات موتور، قرارداد هواپیماهای بدنه باریک نهایی خواهد شد.
بولات در جریان رویداد پاریس گفت که قیمت موتور همچنان مانع اصلی سفارش هواپیماهای بدنه باریک است. این گفته بولات، تکرار همان نظری بود که یک سال قبل در یک رویداد رسانه‌ای غیرعلنی در نمایشگاه هوایی فارنبورو مطرح کرده بود.
بولات در پاریس گفت که قیمت بالاتر موتورها نمی‌تواند در قیمت بلیط‌ها منعکس شود.
او گفت: مشتریان همیشه قیمت‌های رقابتی می‌خواهند. مشکل اصلی الان همین است. در مورد سفارش‌هایی که خطوط هوایی الان می‌دهند، مطمئن نیستم که آیا محاسبات موتورشان را انجام داده‌اند یا نه.

انتظار می‌رود تحویل هواپیماهای ۷۸۷ دریم‌لاینر از سال ۲۰۲۹ تا ۲۰۳۴ آغاز شود. یک فرد آشنا با این موضوع گفت که ترکیش ایرلاینز قصد داشت ۷۳۷ مکس را از سال ۲۰۳۰ تحویل دهد، اما تا حد زیادی به بسته شدن مذاکرات موتور و تأخیر در تحویل بوئینگ وابسته بود.
این سفارش‌ها با جاه‌طلبی‌های ۲۰۳۳ خطوط هوایی ترکیه، که صدمین سالگرد آن است، مرتبط است و این شرکت هواپیمایی قصد دارد ناوگان خود را به بیش از ۸۰۰ هواپیما گسترش دهد. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر ۴۸۵ هواپیمای مسافربری و باری دارد. این شرکت هواپیمایی قصد دارد سهم هواپیماهای نسل بعدی خود را تا سال ۲۰۳۳ به ۹۰٪ و تا سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰٪ افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *