هواپیماها

درسهایی از مدیریت ادغام در هواپیمایی

شرکت هواپیماسازی مک دانل یک قطب هوافضا در اواسط قرن بیستم بود ولی علیرغم حضور پررنگش در سراسر هوانوردی ایالات متحده و تا قبل از ادغام با شرکت هواپیماسازی داگلاس در سال ۱۹۶۷، هیچ هواپیمای تجاری در زیر مجموعه خود نداشت.
از میان بسیاری از پروژه های فضایی و نظامی مک دانل می توان به کپسول جیمینی، کپسول مرکوری و هواپیمای اف۴ فانتوم اشاره کرد.
مک دانل علیرغم اینکه یکی از کارفرمایان اصلی در ایالات متحده بود ولی خطرات بالقوه قابل توجهی پیش رو داشت. جنگ سرد تا حد زیادی شرکت را مشغول نگه داشته بود، اما تنش ها همچنان در نوسان بود و هر راه حل بلندمدتی می توانست تقاضا را به سرعت کاهش دهد. علاوه بر این، خروجی تولید به اندازه دوران جنگ جهانی دوم فوری نبود. با گذشت بیش از یک دهه از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت تشخیص داد که نیاز به تنوع دارد.
در همین حال، شرکت داگلاس حتی با وجود تقاضای بالا برای هواپیماهایش، با نگرانی های فزاینده ای روبرو بود. از جمله افزایش تولید برای دی.سی۸ و دی.سی۹ این شرکت به دلیل کمبود کارکنان دشوار بود چراکه ایالات متحده خود را برای جنگ با ویتنام آماده می کرد و نیروی انسانی کمی یافت می شد. با شروع دهه ۱۹۶۰داگلاس با مشکلات نقدینگی و توسعه روبرو بود.
در سال ۱۹۶۶دونالد داگلاس جونیور به عنوان مدیرعامل و دونالد داگلاس پدر به عنوان رئیس هیئت مدیره، شرکت را در موقعیت تاسف باری یافتند. پس از چند ماه ارزیابی و مشاوره با بانکداران و مشاوران مالی، داگلاس به این نتیجه رسید که تنها راه حل ادغام با یک شریک قوی است. بنابراین تصمیم برای ادغام با شرکت مک دانل در ژانویه ۱۹۶۷ اعلام شد. چهار ماه بعد، شرکت مک دانل داگلاس با جیمز اس. مک دانل به عنوان رئیس و مدیر اجرایی، داگلاس پدر به عنوان رئیس افتخاری و داگلاس جونیور ایجاد شد.
این معامله علاوه بر اینکه به مک دانل اجازه داد تا حضور نظامی خود را در میان هواپیماهای جنگنده موفق داگلاس گسترش دهد، جای پایی در بازار تجاری نیز برایش باز کرد.
یکی از این فرصت‌های هیجان‌انگیز هواپیمای دی.سی۱۰ بود. این برنامه یک چالش بزرگ برای تجارت بود که با حادثه غم انگیز در ماه می ۱۹۷۹ افول کرد. پرواز شماره ۱۹۱ خطوط هوایی امریکن در ایلینوی سقوط کرد و ۲۷۱ سرنشین و دو سرنشین روی زمین کشته شدند.
مک دانل داگلاس سعی کرد راه هایی برای خروج از این وضعیت بیابد. حتی در سال ۱۹۸۶ در مورد سرمایه گذاری مشترک با ایرباس برای رقابت با بوئینگ صحبت کرد. با این حال، این بوئینگ بود که یک دهه بعد با آن ادغام شد.
مک دانل داگلاس به توسعه دی.سی۸ و دی.سی۹ ادامه داد و سپس دی.سی۱۰ را معرفی کرد و با ارتقاء کابین خلبان، ام.دی۱۰ را ساخت و در ادامه سری هواپیماهای ام.دی۱۱، ام.دی۸۰، ام.دی۹۰ را به بازار عرضه کرد که از اقبال خوبی برخوردار شدند.
با این وجود، تنها چند سال پس از ادغام مک دانل داگلاس با بوئینگ در اوت ۱۹۹۷، تولید هواپیماهای ام.دی به پایان رسید ولی هواپیماهای مک دانل داگلاس برای همیشه در حافظه علاقه مندان و مسافران هوایی باقی ماندند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *