هواپیماها

تجارت اسقاط و بازیافت هواپیما

ارزش بازار اسقاط هواپیما ۵ میلیارد دلار است و سالانه بیش از ۶۰۰ فروند هواپیما از بین می رود. در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ شرکت اسقاط کننده در سراسر جهان وجود دارد.
یک هواپیما تقریباً از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ قطعه قابل بازیافت تشکیل شده است که عمدتاً از آلیاژهای فلزی و مواد کامپوزیتی ساخته شده است.
اسقاط هواپیما به فرآیند جداسازی هواپیما، معمولاً به منظور نجات قطعات یا مواد قابل استفاده، بازیافت اجزا، یا انجام بازرسی و تجزیه و تحلیل دقیق، اشاره دارد. این فرآیند می تواند شامل باز کردن دقیق هواپیما، جداسازی اجزای آن و ارزیابی وضعیت آنها برای استفاده مجدد یا فروش مجدد باشد.
مالک هواپیماها معمولا پس از پایان عمر هواپیماها اقدام به اسقاط آن می کنند تا دارایی خود را احیا کند.
قطعات یک مدل قدیمی هنوز ممکن است مورد استفاده مجدد قرار گیرند و به همین دلیل در بازار قطعات پس از فروش دارای ارزش هستند. بنابراین، کسب و کار اسقاط می تواند سودآور باشد. در روند اسقاط امکان بازرسی دقیق‌تر یا درک عمیق‌تر اجزای مختلف و وضعیت و عملکرد آنها مانند موتور، بدنه، ارابه فرود فراهم می‌شود.
بازیافت در عصر امروز، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. موادی مانند آلومینیوم، تیتانیوم و کامپوزیت‌ها را می‌توان برای استفاده مجدد در صنایع دیگر به‌روز کرد و در نتیجه ضایعات و اثرات زیست‌محیطی را کاهش داد. در حالی که فروش یک هواپیمای بازنشسته کار سختی است، سود فروش قطعات یدکی آسان و سریع است.
کسب و کار اسقاط هواپیما یک سرمایه گذاری بلندمدت (معمولاً ۳ تا ۵ سال) است و هزینه های اولیه مربوط به صدور گواهینامه، حمل و نقل و ذخیره سازی است. بازار قوی قطعات از چنین تجارتی پشتیبانی می کند.
خریداران فهرستی جامع (از هواپیماها و موتورها) را بررسی می‌کنند و پیشنهادهای خود را برای رزرو ارائه می‌ دهند و یا یه عبارتی قطعات را پیش‌خرید می‌کنند.
ارزش موتورها در اسقاط
موتورها یکی از اولین قطعاتی هستند که از هواپیما جدا می شوند و با ارزش ترین قطعات هواپیما هستند. موتورها را می‌توان به‌صورت کلی فروخت، اجاره داد، یا به بازار قطعات یدکی موتور فروخت. جداسازی موتورها نه تنها به تکنسین های بسیار ماهر نیاز دارد، بلکه نیازمند ابزار مناسب است که از آسیب ها محافظت می کند.
فرآیند اسقاط مرحله به مرحله

مراحل فرآیند اسقاط هواپیما عبارتند از:
– تخلیه مایعات مانند سوخت و آب
– جدا کردن قطعات مایع از بالها، بدنه
– جدا کردن ارابه فرود
– برداشتن کابین
– بسته بندی قطعات حذف شده جهت ارسال به تعمیرگاه ها جهت تایید مجدد
– بازیافت بدنه باقی مانده
بخش اسقاط/جداسازی هواپیما بر انجام تجارت خود با حداقل تأثیر منفی بر محیط زیست تمرکز دارد. این امر به ویژه در هنگام کار با توزیع مواد خطرناک در حین اسقاط یا جدا کردن قطعات صادق است.
برخی از ضایعات را می توان با بازیافت مناسب نجات داد. هواپیما یک ماشین بسیار پیچیده است که از بسیاری از مواد و آلیاژهای پیشرفته ساخته شده است. فناوری مورد استفاده برای جداسازی از فناوری پیشرفته استفاده می کند تا بتواند مواد و کامپوزیت های پیچیده را با دقت استخراج کند.در واقع، یک هواپیمای معمولی را می توان به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ قطعه تقسیم کرد!
قسمت‌هایی از هواپیما که به راحتی قابل دسترسی هستند، ابتدا حذف می‌شوند. مانندتجهیزات اویونیک و تجهیزات ایمنی (سرسره، قایق، چراغ‌ها). بعد سطوح کنترل و سیستم های هیدرولیک، تهویه مطبوع حذف می شوند. پس از اتمام، نوبت به حذف اجزای کوچکتر می رسد. مواردی مانند واحدهای الکتریک، پراب‌ها و لوله‌ها، آنتن‌ها، فرستنده‌ها، گیج‌ها، پانل‌های کنترل، صندلی‌های خدمه و درهای کابین خلبان حذف می‌شوند. ارابه‌های فرود و چرخ‌ها آخرین اجزایی هستند که باید برداشته شوند . فرایند اسقاط ممکن است تا ۳ تا ۵ هفته طول بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *