دیدگاه ها

شرکتهای هواپیمایی در بحران کرونا برابر نیستند

روز گذشته کنفرانسی در لندن برگزار شد که هدف آن بررسی اقتصاد هوایی در حال و پسا کرونا بود . کارشناسان زیادی از جمله مدیران شرکتهای هواپیمایی در این کنفرانس حضور داشتند و دیدگاه های خود را پیرامون همه گیری و مشکلات خطوط هوایی ابراز کردند .
رابرت مارتین مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی بی.او.سی یکی از شرکت کنندگان بود . وی معتقد است که در این همه گیری خطوط هوایی برابر نیستند و صنعت شاهد افزایش دخالت دولت در این خصوص است . به عبارتی حمایت نابرابر دولت ها از شرکتهای هواپیمایی زمینه ساز یک زمین بازی ناهموار برای شرکتهای هواپیمایی خواهد بود . وی برای این منظور از عبارت داراها و ندارها وام می گیرد .
داراها آن دسته از خطوط هوایی هستند که از پشتیبانی دولت برخوردار شده اند و در این برهه قادر به جمع آوری سرمایه در بازارهای سرمایه هستند . وی داراها را گروهی می خواند که علاوه بر سرمایه ، تجربه مدیریتی قوی و ناوگان مناسب برای واکنش سریع در تداوم تجارت دارند .
ندارها نیز آن دسته از خطوط هوایی هستند که از حمایت دولت بی بهره مانده و به دلیل نداشتن سرمایه کافی و تیم مدیریتی قوی ، از این قافله عقب می مانند . ایالات متحده و بخشهایی از اروپا و آسیا از خطوط هوایی خود پشتیبانی کرده اند ، اما مناطقی در آمریکای لاتین پشتیبانی چندانی نداشته اند که این امر باعث عدم تعادل می شود .
مارتین پیش بینی می کند ، گرچه حمایت دولت برای بسیاری از خطوط هوایی در حال حاضر یک ضرورت است ولی در پساکرونا ، شرکتهای هواپیمایی ضعیف با بازپرداخت وام های بزرگ دولتی روبرو خواهند شد و بسیاری از آنها به ورشکستگی خواهند رسید و این سناریو تقویت خواهد شد که شرکتهای هواپیمایی جدید فاقد دیون دولتی وارد بازار خواهند شد و سهم زیادی از بازار را خواهند گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *