دیدگاه ها

هواپیماهای اجاره ای روسیه ملی می شوند ؟

چگونه ۱۲ میلیارد دلار هواپیما از خطوط هوایی روسیه که حریم هوایی آن بسته است را بازپس می گیرید و چگونه می توانید این کار را تا ۲۸ مارس انجام دهید؟
این چالشی است که شرکت‌های لیزینگ غربی با آن مواجه هستند. آنها می‌دانند چگونه با تحریم‌های اعمال شده علیه فدراسیون روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین مقابله کنند. تمامی شرکت های لیزینگ مستقر در اتحادیه اروپا باید همه قراردادهای خود را با خطوط هوایی روسیه در ۳۰ روز آینده فسخ کنند.
از مجموع ۹۸۰ هواپیمای تجاری در روسیه، ۷۷۷ فروند آنها اجاره بلندمدت دارند که ۵۱۵ فروند آن متعلق به شرکت های لیزینگ خارجی است و اگر همانطور که گزارش شده، وزارت حمل و نقل روسیه ایده خود را برای ملی کردن هواپیماهای اجاره ای اجرا کند ، چه اتفاقی برای شرکتهای اجاره دهنده اروپایی می افتد؟
در سناریو اول، با فرض اینکه هواپیماها با موفقیت بازپس گرفته شوند، بازار پر از هواپیما می شود. این امر باعث کاهش شدید قیمت هواپیما در جهان می شود و صدها هواپیمای بیکار به آمار هواپیماهای زمینگیر پس از همه گیری جهانی اضافه می شوند .
این احتمال ، خبر خوبی برای خطوط هوایی خواهد بود که به دنبال راهی ارزان برای افزایش ناوگان خود هستند. اما گر دولت روسیه هواپیماها را گروگان نگه دارد، ضررهای هنگفتی برای سرمایه گزاران این هواپیماها ایجاد می کند.
اگرچه این تحریم ها اجاره دهندگان اروپایی را نشانه رفته، اما نهادهای دیگر در جهان نیز تاکتیک های مشابهی را اعمال خواهند کرد. از طرفی با توجه به تحریم‌های خفه‌کننده اعمال شده بر سیستم مالی روسیه و در نتیجه سقوط روبل، شرکت های هواپیمایی روسیه در بازپرداخت اجاره ها با مشکلات عظیمی روبرو خواهند بود.
دقت کنید که با لغو قراردادهای تعمیر و نگهداری و بیمه، بیشتر هواپیماها در روسیه به زودی به آهن پاره های بی استفاده در فرودگاه‌ها تبدیل خواهند شد.
نیویورک تایمز در این خصوص خاطرنشان می کند زمانی که اجاره نامه به پایان می رسد، شرکت هواپیمایی موظف است هواپیما را بدون هیچ مشکلی به اجاره دهنده بازگرداند. با این حال، زمانی که اجاره نامه فسخ می شود، هیچ تعهدی برای نگهداری هواپیما وجود ندارد.
یادآور شویم که اکثر قراردادهای اجاره با دلار آمریکا تامین مالی می شوند و با اخراج روسیه از سیستم سوئیفت که مانع از توانایی آن در انجام تراکنش‌های مالی می‌شود، پرداخت‌ها برای خطوط هوایی به طور فزاینده‌ای دشوار می گردد.
برخی از ناظران خاطرنشان می کنند که به دلیل ماهیت پیچیده تامین مالی، بیمه و تعمیر و نگهداری هواپیماهای اجاره شده، یک ماه زمان کمی برای بازیابی شرایط فعلی است.
فیل سیمور از داده پردازی ایبا، در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفت: تدارکات بازپس گیری بسیار زیاد است. ما در مورد صدها هواپیما صحبت می کنیم که باید خارج شوند. هواپیماها کجای دنیا می توانند بروند؟ و به دلیل ممنوعیت پرواز پرسنل اتحادیه اروپا در حریم هوایی روسیه و بالعکس، برنامه ویژه ای برای پرواز این هواپیماها مورد نیاز است.
کارشناسان بر این باورند که خاورمیانه ممکن است محل ملاقات اجاره دهندگان و خطوط هوایی باشد. شاید دبی ، اگرچه متحد نزدیک با غرب است، اما تهاجم روسیه را محکوم نکرده و روسیه را از حریم هوایی خود منع نکرده است.
ایرلند نیز با موقعیت خود به عنوان یک بهشت مالیاتی شرکت ها، یکی از مکان های مورد توجه است. چراکه ۴ تا ۵ میلیارد دلار از ۱۲ میلیارد دلار هواپیماهای اجاره‌ای روسیه متعلق به شرکت‌های لیزینگ مستقر در این کشور است که سرآمد آنها ایرکپ می باشد.
طبق گزارش تایمز، شرکت ایرکپ ۱۵۲ هواپیما دارد که ۵ درصد آن به ارزش ۳ میلیارد دلار در اجاره روسیه است . ایرکپ می گوید ممکن است با موانعی روبرو شویم و هزینه های قابل توجهی را برای بازپس گیری متحمل خواهیم شد.
این وضعیت روسیه آزمایشی برای کنوانسیون کیپ تاون است که یک معاهده بین المللی برای اموال منقول مانند هواپیماها است. این معاهده اساساً برای کاهش ریسک تأمین مالی هواپیما در جغرافیایی با رژیم‌های حقوقی پیچیده یا توسعه نیافته طراحی شده که روسیه نیز آن را امضا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *