دیدگاه ها

هواپیماهای منطقه ای آینده را در دست دارند

صنعت حمل و نقل هوایی دو هدف را در دستور کار دارد. نخست کاهش انتشار کربن و دوم جایگزینی انرژی سوخت فسیلی به انرژی الکتریکی . البته بحران کرونا مزید بر علت شد تا مهره های صنعت جابجا شوند و نقش هواپیماهای منطقه ای ( جت و توربوپراپ ) پر رنگ تر از گذشته گردد . به عبارتی هواپیماهای بزرگ از میدان کنار می روند تا فضا برای هواپیماهای کوچک باز شود .
اگر به روند سفارش هواپیماهای منطقه ای نظر کنید ، در می یابید که سال ۲۰۰۰ با هزار فروند سفارش در اوج قله ایستاده و از آن به بعد روند نزولی داشته است . البته ظهور جتهای منطقه ای بمباردیر ۱۷۰/۱۹۰ سبب شد تا آهنگ سفارش ها تندتر شود ولی بحران کرونا چهره صنعت را دگرگون کرد تا آنجا که در سال ۲۰۲۰ فقط ۵۳ سفارش جدید در کل صنعت حمل و نقل هوایی ثبت شد . این عدد برای سال ۲۰۱۹ فقط ۳۱۰ فروند بود که ۱۱۰ فروند آن به کوماک هواپیمای نوظهور چینی اختصاص داشت .
در این دهه چندین تولید کننده از بازار خارج شدند . از جمله آنها می توان به بمباردیر اشاره کرد که سری CRJ را به میتسوبیشی و توربوپراپ های خود را به گروه لانگ ویو فروخت . دوهاویلاند نیز در حال تولید کیو۴۰۰ بدون سفارش قطعی است . امبرائر نیز با خانواده E2 به میدان آمده ولی علیرغم سفارش بزرگ اخیرش ، فروش خوبی ندارد .
هواپیماسازی ATR نیز پس از ۳۷ سال هنوز با نرخ کمی به تولید ادامه می دهد و به بازار هواپیماهای هیبریدی الکتریکی امیدوار است . این تکنولوژی در حال ظهور تا پنج سال آینده به واقعیت تبدیل می شود و اروپا از علاقه مندان اولیه آن است . کارشناسان با این تصویر از آینده سوال می کنند که آیا هواپیماهای منطقه ای به تجدید حیات در پسا کرونا دل بسته اند ؟
رودریگو سیلوا معاون بازاریابی امبرائر که شرکتش انحصار جتهای منطقه ای را در دست دارد می گوید : ما خانواده E2 را خیلی زودتر از تقاضای بازار راه اندازی کردیم ، چراکه فضای رقابتی به یکباره تغییر کرد و البته ورود ایرباس۲۲۰ نیز به این فضا دامن زد . ما اکنون روی یک توربوپراپ بزرگ با ۷۰ تا ۹۰ صندلی تمرکز داریم . این هواپیما کابین E2 را دارد ولی با یک بال جدید و موتورهای توربوپراپ جدید سال آینده به میدان خواهد آمد .
توجه مجدد به توربوپراپ ها با استفاده از انرژی الکتریکی یا هیبریدی سبب شده تا کارشناسان حدس بزنند که ATR به عنوان تولید کننده پیشرو توربوپراپ قصد شراکت با بمباردیر را دارد تا ضمن حفظ کارآیی خود ، ضعف های مالی اش نیز پوشش داده شوند . اگرچه سیلوا در پاسخ به این حدس می گوید : این ایده در روند تفکر من نیست .
هواپیماسازی ATR در حال مطالعه یک هواپیمای کاملا برقی است . اگرچه نتیجه تا کنون منفی اعلام شده ولی امید می رود با بهبود کارآیی باتری ها ، این مطالعه ابعاد جدی تری پیدا کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *