دیدگاه ها

آیا خطوط هوایی منطقه ای نابود می شوند؟

خیلی ها اینطور فکر می کنند. مطمئناً تقاضای بازار برای جت منطقه ای در پیش بینی های بازار ۱۰ و ۲۰ ساله در حال کاهش است. با کاهش تقاضا برای خانواده قدیمی سی.آر.جی بمباردیر از بازار خارج شد. میتسوبیشی برنامه اسپیس جت منطقه ای خود را به دلیل تأخیرها و افزایش هزینه های توسعه از بین برد. بمباردیر همچنین از تجارت هواپیماهای توربوپراپ خارج شد و اکنون ای.تی.آر تنها تولید کننده توربوپراپ های بزرگ در خارج از چین و روسیه است.
امبرائر اکنون تنها تولید کننده جت های منطقه ای خارج از چین و روسیه است و حتی نمی خواهد E-Jet را یک هواپیمای مسافربری منطقه ای بنامد.
خطوط هوایی منطقه ای در ایالات متحده با کمبود مداوم و فزاینده خلبان مواجه هستند. آنهایی که در اروپا هستند با فشار طرفداران محیط زیست به دولت ها برای ممنوع کردن پروازهای کوتاه مدت به نفع قطارها مواجه هستند.
علیرغم این چالش ها و نتیجه گیری برخی مبنی بر اینکه تجارت خطوط هوایی منطقه ای رو به نابودی است، عملکرد شرکت های هواپیمایی منطقه ای هنوز بازار دارند.
اد باستیان مدیرعامل دلتا ایرلاینز به تازگی طی سخنانی خاطرنشان کرد که دلتا از سال‌ها قبل شروع به دور شدن از هواپیماهای منطقه‌ای کرده است. به عبارتی پس از ادغام با نورث وست در سال ۲۰۱۰ دلتا تصمیم به خروج ۵۰۰ فروند از هواپیماهای منطقه ای با ۵۰ صندلی خود گرفت.
باستیان گفت: آنها به وضوح ناکارآمدترین هواپیماهایی بودند که ما برای پرواز و تعمیر و نگهداری، در اختیار داشتیم زیرا از نظر مالی سودآور نبودند.
دلتا در سال ۲۰۱۲ بیش از ۸۸ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۱۷ از خطوط هوایی ساوت وست خریداری کرد. این هواپیمای ۱۰۰ نفره آخرین فرزند مک دانل داگلاس به نام ام.دی-۹۵ بود که پس از ادغام سال ۱۹۹۷ به نام جدیدش خوانده شد.
باستیان گفت: فکر می‌کنم این بزرگترین چالش ما بود. بوئینگ ۷۱۷ ما را قادر ساخت تا روی ارایه کیفیت بالاتر به مشتریان سرمایه گذاری کنیم.
دلتا در ادامه سفارش بمباردیر سری سی را داد. اگرچه فشار مالی در توسعه هواپیما بمباردیر را به مرز ورشکستگی سوق داد و بمباردیر مجبور شد این برنامه را به ایرباس بفروشد. ایرباس نیز نام آن را به آ۲۲۰ تغییر داد. دلتا اکنون یکی از بزرگترین مشتریان آ۲۲۰ است.
در حالی که باستیان صراحتاً نگفت خطوط هوایی منطقه ای در حال مرگ هستند، اما عملکرد او واضح است. وی افزود : بدون شک ما آخرین هواپیمای ۵۰ نفره خود را در پایان این ماه بازنشسته خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *