آژانس ایمنی هوانوردی اروپاموسوم به یاسا تحقیقات پرواز تک خلبانی را متوقف کرد.
هواپیماهای تجاری بزرگ به دلیل عواملی مانند حجم کار و کاهش خستگی در پروازهای طولانیتر، همیشه توسط دو (یا بیشتر) خلبان مدیریت شدهاند.
تعدادی از شرکتهای هواپیمایی در تلاش برای کاهش هزینههای استخدام، به نوعی از عملیات تک خلبانی مانند عملیات با حداقل خدمه (eMCO) یا عملیات تک خلبان (SiPO) ابراز علاقه کردهاند. با این حال، به نظر میرسد که این امر به زودی به اتحادیه اروپا نخواهد رسید.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ پروژه عملیات با حداقل خدمه – عملیات تک خلبان (eMCO-SiPO) را سفارش داد که تحت برنامه کاری Horizon Europe 2021-2022 تأمین مالی شده بود.
همانطور که از نام آن پیداست، این پروژه دو مفهوم اصلی را بررسی کرد، از جمله eMCO که فقط در مرحله کروز امکان عملیات تک خلبان را فراهم میکرد و SiPO که در نهایت امکان عملیات تک خلبان را از ابتدا تا انتها فراهم میکرد.
پس از بررسی عوامل متعدد، یاسا به این نتیجه رسید که با توجه به طراحی فعلی کاکپیت، این موضوع در حال حاضر امکانپذیر نیست.
اگر خطوط هوایی بخواهند پروازهای تک خلبانی انجام دهند، باید با تولیدکنندگان هوافضا همکاری کنند تا عرشههای پرواز را با هدف پشتیبانی از یک خلبان، بهطور کامل بازطراحی کنند.
البته در درازمدت، وجود یک «کابین خلبان هوشمند» با عملکردهای جدید کاهش حجم کار، هوشیاری و نظارت بر خلبان و راهکاری برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی، میتواند زمینهساز مفاهیم عملیاتی جدید باشد.
با این حال، هرگونه بررسی در این مورد به فناوریهای جدید بستگی دارد که مزایای ایمنی خود را اثبات کند که مستلزم ارزیابی دقیق بر اساس دادهها و تجربه به دست آمده در عملیات دو خلبانه است.
هزینههای نیروی کار میتواند بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از کل هزینههای عملیاتی یک شرکت هواپیمایی را تشکیل دهد، بنابراین جای تعجب نیست که شرکتهای هواپیمایی در تلاش برای یافتن راههایی برای کاهش این هزینهها باشند.