دیدگاه ها

استانداردهای جدید یاسا برای ایرتاکسی ها

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا چارچوب نظارتی جدید و جامعی را برای فعالیت تاکسی های هوایی در شهرها پیشنهاد کرد. یکی از نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا گفت که سازندگان هواپیماهای فرود و برخاست عمودی (VTOL) از سال ۲۰۱۹ با آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در تدوین مقررات همکاری کرده اند. قوانین پیشنهادی تا اول اکتبر برای مشاوره عمومی باز است. کمیسیون اروپا پس از هر گونه بازنگری لازم و قبل از تصمیم گیری، چارچوب قانونی آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۳ بررسی خواهد کرد.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا اصلاحات پیشنهادی را در ۳۰ ژوئن منتشر کرد که شامل توصیه هایی برای ایجاد اصلاحات جدید و همچنین به روز رسانی مقررات موجود در اتحادیه اروپا بود. زمینه های اصلی تمرکز در اصلاحات پیشنهادی گواهینامه صلاحیت پرواز برای سیستم های هوایی بدون خدمه (UAS) و الزامات عملیاتی برای هواپیماهای VTOL است.
اصلاحات پیشنهادی برخی از اهداف خاص، از جمله تضمین سطح بالایی از ایمنی برای عملیات UAS و VTOL را مشخص می کند. ایجاد یک چارچوب نظارتی کارآمد که امکان نوآوری و پیشرفت در بازار UAS و حذف هر گونه تناقض در مقررات کشورهای عضو اتحادیه اروپا را فراهم می کند
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا همچنین مفاهیمی را برای استانداردسازی حمل و نقل هوایی شهری (UAM) هواپیماهای VTOL معرفی کرد. تعریف آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا از هواپیمای دارای قابلیت VTOL این است: هواپیماهایی با نیروی محرکه، سنگین‌تر از هوا، به غیر از هواپیما یا روتورکرافت، که قادر به انجام برخاست و فرود عمودی با استفاده از واحدهای بالابر یا رانشی است.
این سند توضیح می‌دهد که این تعریف پیشنهادی از هواپیمای VTOL همچنین مستلزم محدود کردن تعریف «هلیکوپتر» به شرح زیر است: هواپیمای سنگین‌تر از هوا که در پرواز حداکثر از دو روتور و نیرومحرکه پشتیبانی می‌شوند. هلیکوپترها را باید زیرمجموعه ای از روتورکرافت ها در نظر گرفت. طبق گفته آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا ، هواپیماهایی که با بیش از دو روتور و نیرومحرکه پیکربندی شده اند، در ابتدا باید به عنوان VTOL طبقه بندی شوند.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا وظایفی را برای اطمینان از قابلیت پرواز مداوم هواپیماهای بدون خدمه تعیین می کند، از جمله بازرسی های قبل از پرواز هواپیما، تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده، انطباق با هر دستورالعمل قابلیت پرواز صادر شده توسط آژانس که قابل اجرا است و پروازهای بررسی تعمیر و نگهداری در صورت لزوم. برنامه تعمیر و نگهداری UAS حداقل هر سال مورد بازبینی قرار می گیرد تا اثربخشی آن ارزیابی شود.
اصلاحات پیشنهادی الزاماتی را برای عملیات VTOL با یک خلبان تحت قوانین پرواز (IFR) یا در شب توصیه می کند. این شامل آموزش خلبانی مربوط به مدیریت موتور و مدیریت اضطراری و همچنین ارتباطات کنترل ترافیک هوایی (ATC)، مدیریت خلبان خودکار (در صورت لزوم) و استفاده از اسناد ساده شده در حین پرواز است. آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد می کند که خلبان باید ۲۵ ساعت تجربه پرواز IFR و ۲۵ ساعت تجربه پرواز با هواپیمای VTOL به عنوان یک خلبان داشته باشد.
از آنجا که هواپیماهای نشست و برخاست عمودی ، فناوری‌های جدیدی را معرفی می‌کنند و متفاوت از هواپیماهای معمولی عمل می‌کنند، اصلاحات پیشنهادی بیان می‌کند که برای هواپیماهای VTOL نیاز به نصب ضبط‌کننده به عنوان بخشی از الزامات صلاحیت پرواز وجود دارد.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در مقررات پیشنهادی خود بیان می کند که برخی از داده ها می توانند از راه دور منتقل و ثبت شوند. به گفته نماینده آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا ، این یک شرط از شرایط ویژه VTOL.2555(f) است که در مواردی اعمال می شود که این هواپیماها از راه دور توسط یک واحد فرماندهی کنترل شوند.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا سال گذشته مطالعه ای را در مورد پذیرش اجتماعی عملیات جابجایی هوایی شهری در اروپا منتشر کرد. این مطالعه پاسخ های نظرسنجی از ۴۰۰۰ شهروند و ۴۰ مصاحبه را در نظر گرفت.
به گفته سخنگوی آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا ، اگرچه اجرای عملیات VTOL برای خدمات فوریت‌های پزشکی یکی از پذیرفته‌شده‌ترین برنامه‌ها برای این نوع هواپیماها است، اما به گفته سخنگوی آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا ، یکی از چالش‌ها اطمینان از در دسترس بودن زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه های مخصوص این هواپیماها است که البته پورت خوانده می شوند. آنها افزودند که مدیریت باتری و نویز دو نگرانی بالقوه دیگر هستند، اگرچه هواپیماهای VTOL سر و صدای کمتری نسبت به هلیکوپترها خواهند داشت.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا چند ماه پیش راهنمایی در مورد طراحی پورت ها منتشر کرد .اصلاحات پیشنهادی که به تازگی منتشر شد شامل توصیه هایی در مورد زیرساخت ها است. آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هنگام ایجاد یک پورت در یک فرودگاه پیشنهاد می کند که برای ارزیابی خطرات هواپیماهای سرنشین دار معمولی که در نزدیکی فرودگاه پرواز می کنند، به تجزیه و تحلیل توربولانس محیطی نیاز است. این نماینده گفت: مطالعات ما همه ذینفعان فرودگاهی کشورهای عضو را در بر خواهد داشت. ما پس از انجام ارزیابی ایمنی روش‌های استاندارد را معرفی خواهیم کرد.
اگر تعداد زیادی عملیات هواپیمای VTOL وجود داشته باشد و ATC قادر به مدیریت ایمن حجم اضافی ترافیک نباشد، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا اقداماتی را برای کاهش خطر پیشنهاد می کند. یک توصیه این است که هواپیماهای VTOL در فضای کنترل نشده به مسیرهای از پیش تعیین شده VFR پرواز کنند.
نماینده آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا توضیح داد، برای اینکه بتوانیم عملیات VFR VTOL را مجاز کنیم، نیاز به ایجاد شبکه‌ای از مسیرهای VFR بر اساس ارزیابی انجام شده توسط اپراتور خواهیم داشت.
سخنگوی آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد، قبل از شروع عملیات، مقامات ملی یا محلی از داخل کشورهای عضو آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا باید ایجاد شبکه مسیرهای VFR را تأیید کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *