فرودگاه ها

اقدامات شرکت فرودگاه‌ها در مقابله با ویروس کرونا

مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در جلسه تخصصی با حضور فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران تأکید کرد که با وجود کاهش ۸۰ درصد درآمدهای هوانوردی در شرکت، فرودگاه‌ها از تمام ظرفیت‌های موجود در استان‌ها برای تأمین امکانات و منابع لازم برای پيشگيری و مقابله با بحران کرونا استفاده کردند.
سياوش اميرمکری، مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايی ايران طی یک نشست تخصصی که با حضور اعضای هيات مديره و مديران شرکت و عليرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا با هدف ارائه گزارش از اقدامات شرکت در مقابله با کرونا و دريافت توصیه‌ها و پيشنهادهاي مربوط برگزار شد، عنوان کرد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران داراي دو وظيفه اصلي است که مديريت و راهبري ۵۳ فرودگاه تحت مالکيت و نيز مديريت ترافيک هوايي آسمان ايران را شامل می‌شود.
صدور نخستین بخشنامه فرودگاهی جهت مقابله با کرونا در بهمن ۹۸
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به اينکه فرودگاه در عين داشتن زیرساخت‌های انتقال سريع مسافران، در صورت عدم اتخاذ تمهيدات لازم، ظرفيت انتقال سريع بيماري کرونا را نيز داراست، افزود: نخستين بخشنامه‌های مرتبط با پيشگيري از ويروس کرونا را پنجم بهمن سال ۱۳۹۸ يعني قبل از شيوع بيماري در ايران، صادر کرديم و سپس وارد مراحل عمليات اجرايي و انجام اقدامات جدي در راستاي دستورالعمل‌ها و رعايت پروتکل‌های بهداشتي شديم.
وي تأکید کرد: مديران فرودگاه‌ها به تنهايي نمی‌توانند مانع گسترش ويروس کرونا شوند و بايد تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط در اين زمينه همکاري کنند.
غربالگری تمامی مسافران در بدو ورود به فرودگاه‌های کشور
اميرمکري با اشاره به جابه‌جایی ۴۵ تا ۵۰ ميليون مسافر سالانه در فرودگاه‌های کشور گفت: تمام مسافران ورودي و خروجي در بدو ورود به فرودگاه‌ها غربالگري می‌شوند و از جمله اقدامات پيشگيرانه می‌توان به ضدعفوني و گندزدايي سطوح، رعايت فاصله‌گذاری و نظارت و کنترل اجراي پروتکل‌های بهداشتي اشاره کرد.
وي همچنين از اختصاص حدود ۱۲۰ ميليارد ريال اعتبار براي تأمین محصولات شوينده مورد نياز فرودگاه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های استان‌ها با وجود شرايط دشوار کاهش ۸۰ درصدي درآمدهاي هوانوردي شرکت خبر داد و افزود: با رعايت جدي پروتکل‌های بهداشتي تلاش کرديم که مانع وقفه در خدمت‌رسانی فرودگاه‌ها شويم.
مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به پايش دائمی وضعيت سلامت نيروهاي عملياتي هوانوردي عنوان کرد: با تعريف دستورالعمل‌های ويژه، کارکنان مشکوک به ابتلا با مشورت پزشک به آزمايشگاه طرف قرارداد معرفي می‌شوند و تا زمان بهبود کامل اجازه بازگشت به محل کار را ندارند.
غربالگری ۶۰۰۰ نفر شاغل فرودگاه‌های کشور از کرونا
همچنين در اين نشست، فرشيد گليج، مديرکل دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل در سخناني عنوان کرد: اواخر دي ۹۸ پس از تشکيل جلسه‌ای ويژه در سازمان پدافند غيرعامل، کميته اضطرار را در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران تشکيل داديم و نخستين بخشنامه‌ها را صادر کرديم.
گليج افزود: در ادامه بازرسي فرودگاه‌های بین‌المللی و سپس توزيع و بررسي فرم‌های غربالگري ۶۰۰۰ شاغل در شرکت انجام شد و پس از تأمین اعتبار لازم براي خريداري و توزيع مواد ضدعفوني، تفاهم‌نامه‌ای را با آزمايشگاهی براي انجام تست‌های تشخيصي منعقد کرديم.
وي گفت: از ۲۹ اسفند تا سوم فروردين کادر آزمايشگاه براي غربالگري ۲۳۰ شاغل در مرکز کنترل فضاي کشور در آن محل مستقر شدند و از ظرفيت فرودگاه‌های معين نيز براي جابه‌جایی مسافران و اقلام بهداشتي استفاده کرديم.
گليج با اشاره به ارسال سريع و به موقع مصوبات جلسه‌های ستاد ملي مبارزه با کرونا از سوي دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل به فرودگاه‌ها عنوان کرد: از ديگر اقدامات انجام شده می‌توان به اجراي برنامه‌های دورکاري، تهيه شناسنامه الکترونيک سلامت کارکنان شرکت، استفاده از بازرسان نامحسوس براي کنترل فرودگاه‌ها، برنامه‌ریزی براي تهيه مجموعه کتاب ۱۰ جلدي «سبک زندگي سالم» براي استفاده کارکنان شرکت، اصلاح و بازنگري در نصب نشانگرها و نوارهاي فاصله اجتماعي، چينش صندلي ترمینال‌ها و فرايند پذيرش مسافر و نيز پايش مستمر کارکنان براي غربالگري روزانه اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *