اولویتهای حیاتی یاتا برای ایمنی و عملیات هوانوردی

یاتا در افتتاحیه کنفرانس جهانی ایمنی و عملیات (WSOC) که دیروز در شیامن چین برگزار شد، سه اولویت حیاتی برای ایمنی و عملیات هوانوردی را برجسته کرد. این اولویتها عبارتند از: پشتیبانی و تکامل استانداردهای جهانی، پرورش فرهنگ ایمنی قوی از طریق مدیریت و استفاده از دادهها برای افزایش عملکرد در بحبوحه چالشهای عملیاتی رو به رشد.
مارک سرل، مدیر جهانی ایمنی یاتا گفت: محیطی که خطوط هوایی در آن فعالیت میکنند، با افزایش درگیریها و چندپارگیهای نظارتی، پیچیدهتر شده است. در نتیجه، شاهد بسته شدن حریم هوایی، تجاوز پهپادها و افزایش تداخل سیستم ماهوارهای ناوبری جهانی (GNNS) بودهایم که ارتباط را مختل میکند، اعتماد را تضعیف میکند و ایمنی را تهدید میکند.
تضمین اینکه هوانوردی همچنان امنترین شیوه حمل و نقل باشد، نیازمند مدیریت قوی، پایبندی قوی به استانداردهای جهانی و استفاده هوشمندانهتر از دادهها است. با تمرکز بر این موارد – صنعت و دولت با هم – ما یک سیستم هوانوردی جهانی ایمنتر، مقاومتر و به طور فزایندهای کارآمد خواهیم ساخت که میتواند خطرات امروز را مدیریت کند و برای خطرات فردا آماده باشد.
مدیر جهانی ایمنی یاتا گفت: پشتیبانی و ارتقای استانداردهای جهانی برای ایمنی هوانوردی ضروری هستند. استانداردهای فعلی باید رعایت شوند و استانداردهای آینده باید برای بهبود مداوم عملکرد ایمنی صنعت تدوین شوند. در حال حاضر، این تمرکز حول محور موارد زیر میچرخد:
رسیدگی به تداخل: گزارشهای مربوط به تداخل GNSS بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. یاتا به همراه یاسا، یک طرح تابآوری GNSS را راهاندازی کرده است که بر اساس چهار اولویت ساخته شده است: نظارت و گزارشدهی، ابزارهای پیشگیری، زیرساختهای پشتیبان و هماهنگی نظامی-غیرنظامی. گام بعدی این است که ایکائو این راهحلها را از طریق استانداردهای جهانی پیش ببرد.
حفاظت از طیف رادیویی هوانوردی: طیف رادیویی ضروری برای ناوبری هوانوردی که در استانداردهای جهانی ITU تعریف شده است، باید محافظت شود. گسترش سریع ۵جی و به زودی ۶جی بر شاخص های هوانوردی فشار وارد میکند. در چندین بازار، از جمله استرالیا، کانادا و ایالات متحده، راهاندازی ۵جی خطرات تداخل را در نزدیکی فرودگاهها ایجاد کرده و مجبور به مقاومسازیهای پرهزینه شده است.
گزارشدهی به موقع بررسی حوادث: استانداردهای جهانی تحت پیوست ۱۳ کنوانسیون شیکاگو، نیاز به بررسی به موقع حوادث را به وضوح تعریف میکنند. با این حال تنها ۵۸ درصد از حوادث بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ گزارش نهایی ارائه دادهاند. تأخیرها مانع از توانایی صنعت در یادگیری درسهای ایمنی حیاتی و ایجاد فضا برای گمانهزنی و اطلاعات نادرست میشود. یاتا همچنان به دولتها تعهداتشان را یادآوری میکند.
استفاده از دادهها برای افزایش عملکرد
دادهها در حال متحول کردن ایمنی هوانوردی هستند و بینشهای لازم برای پیشبینی خطرات و افزایش عملکرد را ارائه میدهند. یاتا از طریق برنامه مدیریت دادههای هوانوردی جهانی (GADM) که تبادل دادههای پرواز (FDX)، تبادل دادههای حادثه (IDX) و تبادل دادههای هزینه نگهداری (MCX) را ادغام میکند، تصمیمگیری مبتنی بر داده را در بین خطوط هوایی و نهادهای نظارتی امکانپذیر میکند.
حوزههایی که دادهها در آنها تفاوت ایجاد میکنند عبارتند از:
آگاهی از توربولانس: پلتفرم آگاهی از توربولانس یاتا دادهها را به صورت بلادرنگ به اشتراک میگذارد و خلبانان و دیسپچرها را قادر میسازد تا خطرات ناشی از این پدیده را در حین پرواز کاهش دهند. مشارکت در این پلتفرم در طول سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است، به طوری که ۳۲۰۰ هواپیما از جمله ایرفرانس، اتحاد و سوئد اکنون دادههای توربولانس را به صورت بلادرنگ به اشتراک میگذارند تا ایمنی و کارایی پرواز را افزایش دهند.
بینشهای ایمنی پیشبینیکننده: پایگاه داده SafetyIS، که از دادههای پروازی ۲۱۷ خط هوایی استفاده میکند، تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده را امکانپذیر میسازد.
آیوسا مبتنی بر ریسک: مدل حسابرسی آیوسا مبتنی بر ریسک در استفاده از دادهها برای تطبیق ممیزیها با مشخصات عملیاتی هر شرکت هواپیمایی، به خوبی تثبیت شده است. در حال حاضر، این مدل منجر به بیش از ۸۰۰۰ اقدام اصلاحی شده است که ایمنی را تقویت میکنند.
پرورش فرهنگ ایمنی قوی از طریق مدیریت
مدیریت برای یک فرهنگ ایمنی هوانوردی قوی، محوری است. مدیریت قوی در ایمنی، محیطی را ایجاد میکند که در آن کارکنان توانمند هستند تا نگرانیهای خود را مطرح کنند و مطمئن باشند که مسائل به سرعت و به طور موثر حل خواهند شد.
برای تقویت این امر، یاتا دو ابتکار کلیدی را تدوین کرده است:
منشور مدیریت ایمنی: این منشور با ترویج هشت اصل اساسی مدیریت ایمنی، اکنون حدود ۹۰ درصد از ترافیک جهانی را پوشش میدهد و فرهنگی را که بر اساس مدیریت، استانداردهای جهانی و دادهها ساخته شده است، تقویت میکند.
یاتا کانکت: یاتا کانکت با گرد هم آوردن ۵۶۰۰ کاربر از بیش از ۶۰۰ سازمان، امکان دسترسی به مستندات آیوسا، مرکز مسائل ایمنی و ایمنی کانکت را فراهم میکند و به زودی گسترش خواهد یافت تا کاربران ISAGO را نیز در بر بگیرد.