ایرلاین ها

زیان های زنجیره تامین برای خطوط هوایی

چالش‌های زنجیره تأمین در سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۱ میلیارد دلار برای خطوط هوایی هزینه دارد.
یاتا مطالعه ای با عنوان احیای زنجیره تأمین هواپیماهای تجاری منتشر کرد. این گزارش به چالش‌های زنجیره تأمین در صنعت هوافضا می‌پردازد و علت اصلی این چالش‌ها، تأثیر آن بر خطوط هوایی و ابتکاراتی برای پیشبرد صنعت هوانوردی را بررسی می‌کند.
چالش‌های موجود در زنجیره تأمین صنعت هوافضا، تولید هواپیماهای جدید و قطعات را به تأخیر می‌اندازد و در نتیجه خطوط هوایی برنامه‌های ناوگان خود را مجدداً ارزیابی می‌کنند و در بسیاری از موارد، هواپیماهای قدیمی‌تر را برای مدت طولانی‌تری در حال پرواز نگه می‌دارند. حجم سفارشات تجاری در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ به رکورد تاریخی بیش از ۱۷۰۰۰ هواپیما رسید که به طور قابل توجهی بالاتر از حجم سفارشات تجاری سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ با حدود ۱۳۰۰۰ هواپیما در سال است.
تخمین زده می‌شود که سرعت پایین تولید در سال ۲۰۲۵ بیش از ۱۱ میلیارد دلار برای صنعت هواپیمایی هزینه داشته باشد که ناشی از چهار عامل اصلی است:
هزینه‌های اضافی سوخت (حدود ۴.۲ میلیارد دلار): خطوط هوایی از هواپیماهای قدیمی‌تر و کم‌مصرف‌تر استفاده می‌کنند زیرا تحویل هواپیماهای جدید با تأخیر انجام می‌شود و منجر به افزایش هزینه‌های سوخت می‌شود.
هزینه‌های اضافی تعمیر و نگهداری (۳.۱ میلیارد دلار): ناوگان جهانی در حال پیر شدن است و هواپیماهای قدیمی‌تر نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر و پرهزینه‌تری دارند.
افزایش هزینه‌های اجاره موتور (۲.۶ میلیارد دلار): خطوط هوایی باید موتورهای بیشتری اجاره کنند زیرا موتورها در طول تعمیر و نگهداری مدت زمان بیشتری روی زمین می‌مانند. نرخ اجاره هواپیما نیز از سال ۲۰۱۹ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
هزینه‌های نگهداری موجودی مازاد (۱.۴ میلیارد دلار): خطوط هوایی قطعات یدکی بیشتری را برای کاهش اختلالات غیرقابل پیش‌بینی زنجیره تأمین انبار می‌کنند که هزینه‌های موجودی را افزایش می‌دهد.
علاوه بر هزینه‌های فزاینده، چالش‌های زنجیره تأمین مانع از استقرار هواپیماهای کافی توسط خطوط هوایی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد مسافران می‌شود. در سال ۲۰۲۴ تقاضای مسافر ۱۰.۴ درصد افزایش یافت که از افزایش ۸.۷ درصدی ظرفیت فراتر رفت و ضریب بار را به رکورد ۸۳.۵ درصد رساند. روند افزایش تقاضای مسافر تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.
مدل اقتصادی فعلی صنعت هوافضا، اختلالات ناشی از بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی، کمبود مواد اولیه و بازارهای کار فشرده، همگی در منشأ این موضوع نقش دارند. با در نظر گرفتن این علل اساسی، این گزارش ابتکارات کلیدی را برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM)، اجاره‌دهندگان و تأمین‌کنندگان تحت حمایت خطوط هوایی برای مقابله با عدم تعادل عرضه و تقاضا و ایجاد تاب‌آوری بیشتر تشریح می‌کند.
ویلی والش، مدیرکل یاتا، گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای فعالیت و رشد کارآمد ناوگان خود به یک زنجیره تأمین قابل اعتماد وابسته هستند. اکنون ما با انتظار بی‌سابقه برای هواپیما، موتور و قطعات و برنامه‌های تحویل غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستیم. این موارد در مجموع باعث افزایش حداقل ۱۱ میلیارد دلاری هزینه‌ها در سال جاری شده و توانایی شرکت‌های هواپیمایی را برای تأمین تقاضای مصرف‌کننده محدود کرده است. هیچ راه حل ساده‌ای برای حل این مشکل وجود ندارد، اما اقدامات متعددی وجود دارد که می‌تواند تا حدودی تسکین‌دهنده باشد. برای شروع، باز کردن بازار پس از فروش با ارائه حق انتخاب و دسترسی بیشتر به قطعات و خدمات به شرکت‌های هواپیمایی کمک می‌کند. به موازات آن، شفافیت بیشتر در مورد وضعیت زنجیره تأمین، داده‌های لازم را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهد تا در مورد موانع برنامه‌ریزی کنند و در عین حال به تولیدکنندگان اصلی تجهیزات (OEM) کمک می‌کند تا تنگناهای اساسی را کاهش دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *