دیدگاه ها

سهم هوانوردی در کاهش آلایندگی زمین

سفر در طول همه‌گیری کووید به شدت کاهش یافت و درآمد خطوط هوایی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد کم شد و انتظار نمی‌رود سفر هوایی و گردشگری تا قبل از ۲۰۲۴ به سطح ۲۰۱۹ بازگردد ولی آخرین نظرسنجی مک‌کینزی از ۵۵۰۰ مسافر هوایی در سراسر جهان نشان می دهد که صنعت هوانوردی اکنون با چالش بزرگتری به نام کربن صفر و سوخت پایدار روبرو است.
نتایج نظرسنجی نشان دهنده روندهای نوظهور در اولویت های مسافران است:
اکثر مسافران می دانند که حمل و نقل هوایی تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست دارد. انتشار گازهای گلخانه ای در حال حاضر مهمترین نگرانی پاسخ دهندگان در ۱۱ کشور از ۱۳ کشور مورد نظرسنجی است. نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که واقعاً نگران تغییرات آب و هوایی هستند و هوانوردی باید در آینده به دنبال کربن صفر و سوخت پایدار یرود.
مسافران فعلاً در تصمیم‌گیری‌هایشان قیمت را بر پایداری ترجیح می‌دهند. البته این ترجیح تا حدی به دلیل این است که هیچ شرکت هواپیمایی در مورد پایداری گزینه ای رو نکرده است. با این حال ۴۰ درصد از مسافران در سراسر جهان مایلند حداقل ۲ درصد بیشتر برای بلیت های کربن صفر یا حدود ۲۰ دلار برای یک سفر رفت و برگشت ۱۰۰۰ دلاری بپردازند و ۳۶ درصد نیز قصد دارند کمتر پرواز کنند تا تأثیرات آب و هوایی خود را کاهش دهند.
نگرش ها و الویت ها در بین کشورها و مشتریان بسیار متفاوت است. برای مثال، حدود ۶۰ درصد از مسافران در اسپانیا در مقایسه با ۹ درصد در هند و ۲ درصد در ژاپن مایلند برای پروازهای بدون کربن هزینه بیشتری بپردازند.
یافته های نظرسنجی به تغییرات اساسی و مداوم در رفتار مصرف کننده اشاره می کند:
پس از یک دهه رشد مداوم در ترافیک مسافران، سفرهای هوایی به شدت تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفت. طبق گزارش شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، سفرهای هوایی بین‌المللی ۱۰۰ درصد کاهش یافت و رزروهای کلی برای سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد کم شدند.
در گزارش اکتبر ۲۰۲۱ و قبل از ظهور اُمیکرون، یاتا پیش‌بینی کرد که زیان صنعت در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۲ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۲۲ به ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
علاوه بر این، الویت و رفتار مسافران در طول همه گیری، به ویژه در مورد الزامات بهداشتی و ایمنی، به شدت تغییر کرده است.
نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد که به طور متوسط از هر چهار بزرگسال در ۲۸ کشور، ۳ نفر موافق هستند که برای ورود به کشورشان گواهی واکسن کووید-۱۹ از مسافران الزامی شود.
نظرسنجی اکسپدیا در سال ۲۰۲۱ نیز نشان داد افرادی که بلیت هواپیما می خرند بیش از گذشته به سلامت، ایمنی و انعطاف پذیری اهمیت می دهند. چراکه علاقه مند تکرار سفر هستند.
با مقایسه نتایج نظرسنجی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مک‌کینزی، پایداری همچنان در اولویت است زیرا پاسخ‌دهندگان نگرانی‌های مشابهی در مورد تغییرات آب و هوا نشان می‌دهند، آنها همچنان معتقدند که هوانوردی باید به سمت کربن صفر پیش رود و از دولت‌هایشان می‌خواهند که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای وارد عمل شوند.
در سال ۲۰۲۱ سهم پاسخ دهندگانی که می گویند برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی خود قصد دارند کمتر پرواز کنند، ۵ درصد افزایش یافت و به ۳۶ درصد رسید. همچنین نیمی از پاسخ دهندگان گفتند که می خواهند پس از همه گیری کمتر پرواز کنند.
البته اظهار نظرها در بازارها متفاوت بود. برای مثال، مسافران در بریتانیا و ایالات متحده از اصطلاح شرم از پرواز استفاده می کنند در حالی که مسافران در اسپانیا، لهستان و استرالیا به طور قابل توجهی نسبت به پرواز احساس گناه کمتری دارند.
ردیابی این روندها در هر بازار ارزش جمعیت شناسی دارد، زیرا تجربیات و نظرات مسافران به طور فزاینده ای در حال تغییر است:
مسافران زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری می کنند، به طور فزاینده ای بیش از بازاریابی سنتی به توصیه های یکدیگر اعتماد می کنند و می توانند دیدگاه برند را سریعتر تغییر دهند.
سه یافته اصلی در مورد مسافران از نظرسنجی ۲۰۲۱ به دست آمد:
یافته ۱: اکثر مسافران نگرانی هایی در مورد تغییرات آب و هوا و انتشار کربن دارند و بسیاری از آنها آماده هستند تا به این نگرانی ها واکنش سازنده نشان دهند.
یافته ۲: قیمت هنوز برای بیشتر مسافران بسیار مهمتر از انتشار گازهای گلخانه ای است. از ۹ عامل اصلی که مسافران هنگام رزرو پرواز در نظر می گیرند، انتشار کربن به عنوان ششمین شاخص رتبه بندی می شود.
بیشتر وب‌سایت‌های رزرو به مسافران اجازه می‌دهند تا بر اساس قیمت و تعداد پروازهای کانکشن، مرتب‌سازی کنند، نه بر اساس میزان کربن مصرفی. گوگل تیکت در این میان اولین قدم را برداشته و میانگین انتشار کربن در هر پرواز را نشان می دهد.
یافته ۳: نگرش ها بر اساس جمعیت و جغرافیا بسیار متفاوت است:
باورها در مورد جدیت تغییر آب و هوا و نحوه واکنش به آن، در گروه‌های جمعیتی و جغرافیایی متفاوت است . اگرچه افراد جوان معمولاً از پیامدهای پیش‌بینی‌شده تغییرات آب و هوایی آگاه‌تر هستند، ولی گروه‌های مسن‌تر نیز طبق نظرسنجی ۲۰۱۹ نگران تغییرات آب و هوا بودند. این نظرسنجی نشان می دهد که مسافران پرسفر نسبت به سایر پاسخ دهندگان بیشتر احساس شرم دارند.
طبق تحقیقات ۸۰ درصد از مردم یونان، اسپانیا، فرانسه و کره جنوبی در مقایسه با ۴۰ درصد از مردم روسیه و نیجریه معتقدند که تغییرات آب و هوایی یک تهدید بزرگ است،.
بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۹ توسط واشنگتن پست و بنیاد کایزر، سه چهارم آمریکایی ها معتقدند که این یک بحران بزرگ است اما کمتر از نیمی از آنها حاضرند برای کمک به حل آن هزینه ای بپردازند.
این اعداد ممکن است در چند سال آینده به سرعت تغییر کنند زیرا با تغییرات اقیانوس‌ها و شدیدتر شدن طوفان‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها و خشکسالی، بحث‌های تغییرات آب و هوایی جدی تر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *