دیدگاه ها

بحران کمبود مکانیک در صنعت هوانوردی

بوئینگ پیش بینی می کند که صنعت باید تا سال ۲۰۴۱ بیش از ۶۱۰ هزار تکنسین تعمیر و نگهداری جدید را جذب، آموزش و استخدام کند.
کمبود شدید مکانیک ها و تکنسین ها، کل صنعت هوانوردی را تحت تاثیر قرار می دهد و یافتن راه حلی سریع بعید به نظر می رسد. گرگ هیز مدیر عامل شرکت ریتون در آخرین مصاحبه اش ۳۲ بار به چالش های نیروی فنی و ۸ بار به درآمد اشاره کرد.
نیاز مبرم به تکنسین
اگر این احساس یکی از مدیران بزرگ هوافضا باشد، تخمین اینکه بسیاری از کسب و کارهای کوچک در تلاش برای جذب تکنسین با چه بحرانی روبرو هستند، دشوار نیست.
جوآن موربی یکی از مدیران شرکت مشاوره تخصصی که بر صنایع هوافضا و هوانوردی جهانی متمرکز است و نزدیک به دو دهه با مراکز بزرگ تعمیر ونگهداری کار کرده می گوید : قبل از کووید یک نوع مشکل ساختاری وجود داشت، اما وقتی کووید شیوع پیدا کرد، قدیمی‌ترین و با تجربه‌ترین افراد ناگهان هوانوردی را ترک کردند.
این مشکل مشابهی است که بسیاری از خطوط هوایی با پیشنهاد بازنشستگی پیش از موعد به خلبانان خود در آن قرار گرفتند، اما با تقاضای دوباره سفر، کمبود کارکنان را احساس کردند.
اد باستین، مدیر عامل شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاین در همین زمینه گفت که نزدیک به ۲۰۰۰ خلبان ارشد شرکت هواپیمایی او در اوایل تابستان ۲۰۲۰ بازنشسته شدند و این موضوع باعث ایجاد یک حفره بزرگ در تابستان امسال شد زیرا خلبان فعال کافی برای پاسخگویی به پروازها وجود نداشت.
البته بازگشت خلبانان دور شده از صنعت به دلیل سرمایه گذاری اولیه ای که در آموزش انجام داده اند و مشوق های سودآوری که اکنون خطوط هوایی ارائه می دهند راحت تر است ولی در مورد تکنسین و مکانیک بازگرداندن سخت تر است.
چرا استخدام مکانیک سخت است؟
جوآن موربی توضیح داد: جوانان دریافتند که زندگی خارج از صنعت هوانوردی راحت تر است. اگر مکانیک هستید، زندگی خارج از صنعت هوانوردی به معنای کار کمتر در یک رمپ گرم یا بارانی البته با دستمزد بالاتر است.
نادیده گرفتن دستمزد پایین سخت خواهد بود. در ماه آوریل، زمانی که تورم در ایالات متحده ۴.۵ درصد بود، گزارش ها نشان داد که مکانیک ها در هر سطحی برای تامین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه هستند. از آن زمان، تورم در ماه ژوئن بیش از دو برابر شده و به ۹.۱ درصد رسیده و آنها را در معرض خطر کسری بودجه قرار داده است.
موربی ادامه می دهد : اگر تکنسین هستید، خوب می دانید که با یک کار بسیار فیزیکی و سخت روبرو هستید. بنابراین در صورت کمبود تکنسین ، حاضران باید بیشتر کار کنند.
قوانین و مزایای نیروی کار تغییر زیادی نکرده است
شرکت هایی که مایل به حفظ تکنسین های خود هستند می توانند برنامه کاری به روز شده ای را انتخاب کنند، اما به نظر می رسد اکثر این نوع نوآوری های نیروی کار در خارج از صنعت هوانوردی سریع تر اتفاق می افتد. بسیاری از شرکت ها کار از راه دور را پذیرفته اند یا برنامه کاری انعطاف پذیر را انتخاب کرده اند ولی این شغل دورکاری برنمی دارد.
تورم نیز سبب شده تا کارفرمایان با دستمزدها دست و پنجه نرم کنند، همانطور که رابین هیز، مدیرعامل جت‌بلو، در ماه می گفت: با افزایش هزینه‌ها در سایر موارد و تقاضای شدید برای سفر منطقی به نظر می‌رسد که شرکت‌ها دستمزدها را نیز افزایش دهند.
رقابت باعث ایجاد کمبود کلی نیروی کار می شود
مزیت رقابتی صنعت برای جذب یا حفظ مکانیک ها و تکنسین ها چیست؟ چالشی که صنعت هوانوردی باید بر آن غلبه کند اکنون آشکارتر شده چراکه موج جدید نوآوری که صنعت خودرو را فراگرفته و ظهور فناوری های هوانوردی جدید مانند هواپیماهای فرود و برخاست عمودی الکتریکی (eVTOL) تقاضا برای نیروی کار مکانیک ها و تکنسین ها را به شدت افزایش داده است.
موربی تخمین می زند که ۶۹۰۰۰ فرصت برای تکنسین ها و مکانیک های خدمات خودرو در هر سال ایجاد می شود که می تواند رقیبی برای صنعت هوانوردی باشد.
این مسئله بی شباهت به کمبود تراشه‌های رایانه‌ای نیست که در اوایل همه‌گیری ایجاد شد، زیرا مصرف‌کنندگان محصولات الکترونیکی بیشتری خرید می‌کردند . اکنون تقاضای گسترده برای تکنسین ها و مکانیک ها تهدیدی مشابه تراشه ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *