ایرلاین ها

چرا ایرلاین ها اسپانسر رویداهای ورزشی می شوند؟

خطوط هوایی اغلب حامیان اصلی رویدادهای ورزشی بزرگ هستند و مبالغ هنگفتی را برای شرکت و دیده شدن در صنعت ورزش خرج می کنند.
برای مثال، قطر ایرویز اسپانسر رسمی فیفا است. امارات ایرلاینز نیز حامی بیش از ۱۵ مسابقه گلف در سراسر جهان است. اتحاد ایرویز نیز یکی از حامیان اصلی مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک ابوظبی است.
اما چرا حضور شرکت های هواپیمایی در صنعت ورزش تا این حد چشمگیر است؟ آیا ورزش و سفر با هم مرتبط هستند؟ تحقیقات نشان می دهد که پاسخ مثبت است زیرا گردشگری و ورزش مکمل یکدیگرند.
بر اساس گزارش انجمن مسافرت ایالات متحده، سفرهای ورزشی ۸ درصد از کل بازار سفرهای داخلی در ایالات متحده را در سال ۲۰۱۸ تشکیل می‌داد که نتیجه آن ۱۹۰ میلیون سفر داخلی برای حضور در یک رویداد ورزشی تنها در آن سال بود.
آمارها نشان می دهد که ۴ نفر از هر ۱۰ مسافر بین المللی (۳۷٪) هنگام بازدید از ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ علاقه مند حضور در لیگ مسابقات بسکتبال حرفه ای بودند ، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸ معادل ۲۴٪ بود. این بدان معنی است که تقریبا ۳۰ میلیون مسافر برای دیدن رویدادهای ورزشی به خارج از کشور سفر می کنند.
جای تعجب نیست که بسیاری از خطوط هوایی مشتاق تبلیغ برند و مقاصد پروازی خود از طریق رویدادهای ورزشی هستند. بر اساس گزارش گلوبال دیتا در سال ۲۰۲۱بیش از ۸۵ شرکت هواپیمایی با ۲۷۳ باشگاه ورزشی قرارداد حمایت مالی دارند.
گزارش گلوبال دیتا نشان می دهد که خطوط هوایی خلیج فارس یعنی قطر ایرویز، امارات و اتحاد ایرویز حامیان اصلی صنعت ورزش طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته بوده اند .
امارات در سال ۲۰۲۱ متعهدترین شرکت به ورزش بود. این شرکت هواپیمایی در مجموع ۲۷ معامله به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار آمریکا داشت. شرکت‌های هواپیمایی خلیج‌فارس معمولاً روی رویدادهای ورزشی معتبر بین‌المللی مانند جام جهانی فوتبال، فرمول یک و مسابقات قهرمانی اروپا تمرکز می‌کنند.
بر اساس گزارش گلوبال دیتا، خطوط هوایی اروپایی و آمریکای شمالی معمولاً متعهد به مشارکت ورزشی در بازارهای داخلی خود یا حداقل در قاره خود هستند.
آمارهای گلوبال دیتا نشان می دهد که خطوط هوایی یونایتد ، ایرومکزیکو ، کنتاس و ترکیش ایرلاینز مهمترین حامیان ورزشی در آمریکای شمالی ، آسیا اقیانوسیه و اروپا هستند .
حمایت مالی از رویدادهای ورزشی چه سودی برای خطوط هوایی دارد؟
گلوبال دیتا می گوید : خرید بلیت های بیشتر و عمل به استراتژی برندینگ مزیت اصلی حمایت از ورزشگاه‌ها و تیم‌ها در سراسر جهان است.
گلوبال دیتا می‌افزاید:الاتحاد به دلیل شراکت در من سیتی [باشگاه فوتبال منچستر سیتی] اکنون در بریتانیا بیشتر شناخته شده است.
طلها هارکار، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، در گزارشی با عنوان «اسپانسر مارکتینگ» می‌گوید که حمایت ورزشی به عنوان یک ابزار بازاریابی قوی نه تنها برای افزایش آگاهی از برند، بلکه برای ایجاد وفاداری به برند در میان بسیاری از خطوط هوایی استفاده می‌شود.
بر اساس این گزارش، مشارکت های ورزشی به ترکیش ایرلاینز این امکان را داده تا تصویر قوی تری از برند خود ایجاد کند و آشنایی عمومی خود را گسترش دهد. این امر سبب شده تا مسافران و شبکه پروازی این شرکت هواپیمایی رشد خوبی داشته باشد.
در این مطالعه آمده که ترکیش ایرلاینز در نتیجه فعالیت‌های اسپانسری و عملکرد موفق، برای چهار سال متوالی عنوان بهترین ایرلاین اروپا را به خود اختصاص داده است.
تکرار یافته‌های این مطالعه نشان داد که همه خطوط هوایی از قراردادهای اسپانسری برای ایجاد وفاداری به برند استفاده می‌کنند. همچنین برخی از خطوط هوایی در انتخاب قراردادهای اسپانسری کاملاً تاکتیکی عمل می کنند. برای مثال، امارات اغلب در شهرهای مقصد پروازی خود مانند پاریس، میلان و لندن، حمایت مالی می کند.
برخی از شرکتهای هواپیمایی نیز از ارتباط با رویدادهای بزرگ و مخاطبان گسترده استفاده می کنند تا مطمئن شوند که همه نگاه ها به آنها است. برای مثال، قطر ایرویز حامی رسمی جام جهانی فوتبال از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ و خطوط هوایی دلتا از سال ۲۰۱۴ حامی بازی های المپیک بوده و تا سال ۲۰۲۸ به حمایت از این رویداد ورزشی ادامه خواهد داد.
چرا خطوط هوایی به شراکت با ورزش وابسته هستند؟
به گزارش گلوبال دیتا، خطوط هوایی تمایل دارند به جای صنعت موسیقی یا فیلم، با صنعت ورزش همکاری کنند، زیرا آنها به منافع بلندمدت نظر دارند.
گلوبال دیتا اذعان دارد که فیلم و موسیقی زمان کمتری برای دیده شدن دارند . در حالی که رویدادهای ورزشی ماه‌ها ادامه دارند و تماشاگران تلویزیون زمان زیادی به دیدن بازی ها مشغولند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *