ایرلاین ها

تأثیر بستن حریم هوایی بر شرکتهای هواپیمایی

در چند روز گذشته شاهد تحریم‌های متعددی علیه روسیه از جمله بسته شدن حریم هوایی به روی خطوط هوایی این کشور به دلیل تهاجم به اوکراین بودیم. البته روسیه نیز به همین شکل واکنش نشان داده و شرکت‌های هواپیمایی را مجبور به تغییر مسیر پروازها کرده است. در ادامه تاثیر بسته شدن حریم هوایی بر سفرهای هوایی را مرور می کنیم.
در حالی که جنگ در اوکراین وارد پنجمین روز خود می شود، کشورهای غربی تحریم های اقتصادی را تشدید می کنند. بسته شدن حریم هوایی نیز از جمله تحریم های حیاتی بوده است، زیرا بریتانیا و اتحادیه اروپا هر دو خطوط هوایی روسیه را از پرواز بر فراز یا ورود به قلمرو خود منع کرده‌اند. روسیه نیز قبلاً به انگلیس پاسخ مشابهی داده و به طور قطع در روزهای آینده همین تصمیم را برای شرکتهای هواپیمایی اتحادیه اروپا خواهد گرفت. این تصمیم برای هر دو طرف به مفهوم نقشه ای با مسیرهای بسیار محدود است.
خطوط هوایی اروپایی در حال حاضر درد ناشی از این تغییرات را احساس می کنند. پروازها به شرق آسیا، از جمله مقاصد مهم توکیو، سئول، پکن، شانگهای و هنگ کنگ به دلیل بسته شدن در خطر هستند و شرکت های هواپیمایی در صدد تعلیق این مقاصد برآمده اند.
با توجه به بزرگی روسیه، اجتناب از این قلمرو در حین پرواز به سمت آسیا بدون پیمودن یک مسیر پرهزینه، طولانی و تقریبا غیرممکن است.
برای نمونه شرکت هواپیمایی فین ایر اعلام کرد که شبکه آسیایی گسترده اش با ممنوعیت حریم هوایی متوقف خواهد شد. این یک ضرر بزرگ برای فین ایر خواهد بود که در سال‌های اخیر شبکه بزرگی از شهرها (هفت شهر در چین) را برای پرواز مستقیم به سراسر اروپا تدارک دیده بود.
ویرجین آتلانتیک نیز یک مسیر خود را پس از ممنوعیت روسیه متوقف کرده است، در حالی که بریتیش ایرویز در حال تغییر مسیر پروازهای محدود خود برای ادامه خدمات است.
تحریم ها چاقوی دو لبه اند. به عبارتی خطوط هوایی روسیه نیز از ممنوعیت حریم هوایی به شدت آسیب خواهند دید. آئروفلوت تمام پروازهای خود به اروپا را لغو کرده و مجبور خواهد شد برای پروازهای بین المللی کوتاه ، مسافت طولانی تری را طی کند.
پروازها به آمریکای شمالی نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، زیرا دسترسی به کانادا، کشورهای شمال اروپا و گرینلند قطع خواهد شد و آئروفلوت مجبور است در صورت تمایل به ادامه مسیرها، چند ساعت بیشتر پرواز کند.
کارشناسان معتقدند که این تحریم های هوایی مشابه تحریم های دوران جنگ سرد است که باعث شد حریم هوایی اتحاد جماهیر شوروی به روی غرب بسته شود و پروازهای مستقیم برای رسیدن به بسیاری از مقاصد آسیا با مشکل روبرو کند.
ایالات متحده بزرگترین بازیگری است که با بستن حریم هوایی شرایط را پیچیده تر خواهد کرد. اگر این کشور تصمیم بگیرد از متحدان اروپایی خود پیروی کند، خطوط هوایی مجبور خواهند شد برای پرواز به شرق آسیا کریدور آلاسکا را انتخاب کنند که در این صورت تنها چند هواپیما می توانند مسیر اقیانوس آرام را بدون توقف طی کنند.
در حال حاضر، مسافران اروپایی باید برای سفر به شرق، پروازهای طولانی‌تری را تحمل کنند، در حالی که خطوط هوایی منتظر پیامدهای تهاجم روسیه بر اقتصاد خود هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *