هواپیماها

اصالت قطعات هواپیما چگونه تایید می شوند ؟

در تاریخ ۲ ژوئیه امسال ، یک فروند بوئینگ ۷۳۷ باری در سواحل دریای هاوایی فرود آمد. هر دو خلبان نجات یافتند و به دلیل مهارت ماهرانه در این حادثه مورد ستایش قرار گرفتند. آنها موفق شدند در دل شب هواپیما را با دو موتور معیوب روی آب بنشانند.
عمق آب در نقطه فرود حدود ۱۵۰ فوت (تقریبا ۴۶ متر) بود ، این عمق برای شنا کمی زیاد است ولی برای عملیات نجات نسبتاً کم است. از آنجا که تلاش ها برای ارزیابی آسیب های زیست محیطی و بررسی علت این حادثه در جریان است ، این احتمال وجود دارد که ۷۳۷ در آینده نزدیک از آب خارج شود.
ولی از شما می پرسم، اگر شرکت هواپیمایی هواپیمای غرق شده خود را بازیابی کند ، چه کاری با آن انجام می دهد؟ سرنوشت هواپیماهای بازیابی شده چیست و آیا می توان آنها را به وضعیت پرواز بازگرداند؟ پاسخ این سوال کمی پیچیده است.
کاملاً واضح است که هواپیما پس از فرود آمدن در آب بسیار آسیب می بیند. بدنه تغییر شکل می دهد و گاهی اوقات کاملا از بین می رود . علاوه بر این ، آب شور دریا بسیار خورنده است و می تواند به سرعت به اجزای حساس آسیب برساند. بنابراین ، هواپیما حتی اگر بازیابی شود ، احتمال پرواز دوباره آن وجود ندارد.
هواپیماهایی که از آب بیرون کشیده می شوند ، معمولاً در موزه ها به نمایش در می آیند . مانند هواپیمای ایرباس۳۲۰ که در رودخانه هادسون به سال ۲۰۰۹ فرود آمد ، اکنون در موزه هواپیمایی کارولینا زندگی می کند .
اما اگر حادثه به اندازه کافی چشمگیر نباشد ، هواپیما از رده خارج می شود ولی قطعات آن چه سرانجامی پیدا می کند ؟ در سقوط پرواز ۹۶۵ خطوط هوایی آمریكن در سال ۱۹۹۵ تعداد زیادی از اجزای مختلف بوئینگ ۷۵۷ در بازار سیاه یافت شد كه منجر به برخورد شدید مقامات هواپیمایی گردید.
خرید و استفاده از این قطعات در بسیاری از موارد غیرقانونی است ، زیرا فروشنده دارای مجوز قطعات هواپیما باید فرم عدم تصادفات / حوادث (AICS) را امضا کند تا تعهد دهد این قطعه در هیچ حادثه ای دخیل نبوده است. این فرم توسط یاتا و بسیاری از مقامات هواپیمایی کشوری تدوین شده است .
با امضای AICS ، فروشنده نشان می دهد که هیچ یک از هواپیماها و قطعات نصب شده تحت فشار یا گرمای شدید (مانند خرابی موتور ، تصادف یا آتش سوزی) نبوده و یا در آب نمک غوطه ور نشده اند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *