ایرلاین ها

بازار رو به رشد تعمیر و نگهداری هواپیما

به گزارش فورچون مارکت اندازه صنعت تعمیر و نگهداری تا سال ۲۰۳۱ به ۱۱۸ میلیارد دلار می رسد. این عدد برای سال ۲۰۲۱ معادل ۶۸ میلیارد دلار بوده است. این گزارش پیش بینی می کند که بازار جهانی قطعات هواپیما از ۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۸ برسد.
از چهار بخش صنعت تعمیر و نگهداری یعنی خط پرواز، قطعات، موتورها و بدنه هواپیما، تعمیر و نگهداری موتور بیشترین درآمد را خواهد داشت. این امر به این دلیل است که موتورها و بدنه هواپیما ۶۵ تا ۷۰ درصد از ارزش کار را تشکیل می دهند.
رشد فوق را می توان به عوامل متعددی از جمله محبوبیت فزاینده سفرهای هوایی و گسترش شبکه های هوانوردی جهانی نسبت داد. طبق گزارش یاتا، بین فوریه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ شاخص RPK معادل ۵۵ درصد افزایش یافته است.
با توجه به اینکه هواپیماها نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند، استفاده از فناوری موتورهای مقرون به صرفه، کم مصرف و پیشرفته، بیش از پیش آشکار می شود.
به موارد فوق، رشد تقاضا برای بار هوایی، ظهور ایرلاین های ارزان قیمت و شیوه های هوانوردی پایدار را اضافه کنید. به همین دلایل اهمیت بازار قطعات در تضمین سفرهای هوایی ایمن و سازگار با محیط زیست افزایش می یابد.
نیاز به بهینه سازی راندمان عملیاتی، بهبود عملکرد هواپیما و کاهش زمان توقف نیز تقاضا برای قطعات پس از فروش را افزایش می دهد. علاوه بر این، گسترش سفرهای هوایی باعث افزایش تقاضا برای صنعت قطعات پس از فروش می شود.
با توجه به بحرانی بودن و ساختار پیچیده یک موتور هواپیما، نظم بیشتر در خدمات تعمیر و نگهداری، تعمیرات و تعویض قطعات حیاتی است. بنابراین، به نظر می رسد که این امر منجر به رشد بازار قطعات پس از فروش هواپیما شود.
رشد تقاضا برای نوسازی
با توجه به عملیات گسترده اجزای مختلف هواپیما مانند موتورها، ارابه فرود، سیستم های اویونیک و فضای داخلی، هواپیماها نیاز به نوسازی دارند. در حالی که تعمیر و نگهداری به موقع می تواند عمر عملیاتی هواپیما را افزایش دهد، ولی نوسازی ناوگان بر اساس نیاز روز توسط سازندگان امری حیاتی است.

افزایش میانگین سنی ناوگان هواپیما به طور مستقیم با افزایش تقاضا برای قطعات جانبی مرتبط است و نوآوری و سرمایه گذاری در این صنعت را می طلبد.
تامین کنندگان قطعات محصولاتی را به مشتریان ارائه می دهند که مطابق با استانداردهای ایمنی هستند. شایستگی پرواز هواپیماهای فرسوده به این موضوع بستگی دارد و این امر بازار قطعات پس از فروش را هدایت می کند. مزیت انتخاب قطعات پس از فروش برای خریداران، مقرون به صرفه بودن آنها است، زیرا خطوط هوایی اغلب نیاز به ماندگاری پرواز و انجام عملیات ایمن دارند.
بازار رقابتی قطعات جانبی
بازار قطعات پس از فروش هواپیما متشکل از سازندگان تجهیزات اصلی (OEM)تامین کنندگان قطعات تخصصی و ارائه دهندگان تعمیر و نگهداری است. در حالی که OEM ها قطعات اختصاصی را ارائه می دهند، همواره بازیگران مستقل این بازار هستند؛ شرکت‌های تعمیر و نگهداری با طیف وسیعی از راه‌حل‌ها شامل کیفیت، قیمت، در دسترس بودن و مشتری مداری در چشم‌انداز این بازار رقابت می کنند.
بنابراین OEM ها قراردادها و همکاری هایی را با تامین کنندگان مستقل امضا می کنند تا جای پای خود را در مناطق جغرافیایی بزرگ حفظ کنند. این استراتژی جواب داده و نتایج خوبی در بازار قطعات پس از فروش هواپیما ارائه داده است.
اجزای موتور با توجه به اهمیت آنها، بیشترین سهم بازار را در بازار قطعات پس از فروش هواپیما در اختیار دارد. اجزای موتور یک هواپیما برای اطمینان از عملکرد و ایمنی بهینه نیاز به نگهداری، تعمیرات و تعویض منظم دارد.
تقاضای ثابت برای قطعات جایگزین، مانند پره های توربین، به دلیل استفاده عملیاتی بالا و پیروی از الزامات ایمنی نظارتی ضروری است. به‌علاوه، پیشرفت‌ در فناوری‌های موتور و تمایل به افزایش بهره‌وری سوخت، شرکت‌های هواپیمایی را به سرمایه‌گذاری در بهبود و اصلاح موتور تشویق می‌کند.
مناطق پیشرو در بازار
طبق تحقیقات بازار شناختی، انتظار می‌رود که ایالات متحده موقعیت پیشرو خود را در منطقه آمریکای شمالی به عنوان پیشتاز با بازیگران تثبیت شده حفظ کند. چراکه زیرساخت‌های مهم هوانوردی منطقه، حضور حامل‌های بزرگ، تأسیسات تعمیر و نگهداری و سازندگان هوافضا را دارد.
منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز به دلیل عوامل مختلف، به سرعت در حال گسترش است. افزایش استفاده از هواپیما در منطقه به دلیل افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی در منطقه ضروری است. با افزایش اندازه ناوگان خطوط هوایی، تقاضا برای قطعات پس از فروش افزایش می یابد. علاوه بر این، تاکید روزافزون بر ایمنی، رعایت مقررات و تجربه مسافر انگیزه سرمایه گذاری در قطعات با کیفیت بالا را فراهم می کند. اقتصادهای نوظهور منطقه نیز در حال افزایش ابتکارات نوسازی هواپیما هستند که تقاضا برای بهبود بازارهای پس از فروش را افزایش می دهد.
اهداف سوخت پایدار
پایداری نیازمند پذیرش فناوری جدیدتر و پیشرفته‌تر در بخش موتور است؛ چراکه هر روز به مهلت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ نزدیک‌تر می‌شویم. بازار قطعات پس از فروش با کاهش ضایعات به سمت اهداف پایداری خود در حرکت است و تعمیر و نگهداریها به عملیات بدون کاغذ روی آورده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *