دیدگاه ها

هاب اند اسپوک یا پوینت تو پوینت؟

ویروس کرونا سبب شد تا بیزنس مدل شرکتهای هواپیمایی مورد توجه مجدد قرار گیرد و بازنگری کارشناسان در مورد آینده شرکتهای هواپیمایی چالش جدیدی را در صنعت ایجاد کند . زمینگیر شدن هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس ۳۸۰ و بوئینگ ۷۷۷ در پس پاندومی کرونا و کاهش بی سابقه سفرهای هوایی از یک سو و پدیدار شدن نسل جدید هواپیماهای میان برد و مقرون به صرفه مانند دریم لاینر و ایرباس ۳۵۰ این سوال را در ذهن بسیاری از کارشناسان به وجود آورده که بالاخره کدام بیزنس مدل راهگشای اقتصاد هوایی در آینده است ، هاب اند اسپوک یا پوینت تو پوینت؟
امارات ایرلاینز یک نمونه کلاسیک از یک شرکت هواپیمایی هاب اند اسپوک است. این شرکت به دلیل ناوگان عظیم ایرباس ۳۸۰ و بوئینگ ۷۷۷ خود معروف است . این شرکت با بیزنس مدل هاب در سال ۲۰۱۹ یعنی یک سال قبل از کرونا توانست ۵۹.۶ میلیون مسافر را از دبی به ۱۵۶ فرودگاه جهان منتقل کند .
سر تیم کلارک ، مدیرعامل امارات ، هفته گذشته در یک وبینار شرکت کرد تا از بیزنس مدل خود حرف بزند . وی گفت كه مدل هاب ، به خصوص برای خطوط هوایی دورپرواز مدت مانند امارات ، آینده خوبی دارد و من فکر نمی کنم که زمان این بیزنس مدل برای پروازهای طولانی به پایان رسیده باشد .
در مقابل این دیدگاه ، کارشناسان دیگری هستند که بیزنس مدل پوینت تو پوینت را برای بازیابی اقتصاد هوایی پساکرونا موثرتر می دانند . این گروه معتقدند که ظهور تکنولوژی در هواپیما که به ساخت هواپیماهای میان برد انجامیده ، این شانس را به شرکتهای هواپیمایی می دهد تا اقتصاد خود را بازسازی کنند .
کاهش آسیب های زیست محیطی و مقرون به صرفه بودن هواپیماهای جدید مانند ایرباس ۳۵۰ و دریم لاینر سبب ساز جذب مسافران بیشتر در این بازه زمانی خواهد بود . متیو فایندلی مدیر پاسفیک آویشن در این وبینار معتقد است که شرکتهای هاب و اند اسپوک مجبور به تلاش بیشتری برای بقا خواهند بود .
او بازار ایالات متحده را الگو قرار می دهد که پرشتاب به سوی انتخاب مدل پوینت تو پوینت است . فایندلی می گوید که بسیاری از شرکتهای قدیمی که سالها پیرو مدل هاب بودند نیز مقاصد جدیدی را به مدل پوینت تو پوینت به برنامه خود اضافه کرده اند .
او ادامه می دهد : تحقیقات بازار نشان می دهد که مسافران پس از کرونا در پی سلامتی و رفاه در سفرهای هوایی هستند و تلاش دارند تا از حضور طولانی در مکان های بسته پرهیز کنند . به عبارتی مسافران دوست دارند تا سریع تر به مقصد نهایی خود برسند . بنابراین بیزنس مدل پوینت تو پوینت این امکان را می دهد تا مسافران در زمان کوتاه تر و توقف کمتر در فرودگاه ها سفر کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *