ایرلاین ها

خطوط هوایی برای هواپیماهای هیدروژنی آماده می شوند

در حالی که تعدادی از شرکت ها به سختی در حال تحقیق و توسعه سیستم های رانش هیدروژنی برای هواپیماها هستند، خطوط هوایی تجاری در سراسر جهان شروع به برنامه ریزی برای عملیات با هواپیماهای هیدروژنی کرده اند. آنها برای انجام این انتقال با چالش های لجستیکی و تجاری قابل توجهی روبرو هستند.
زیرو آویا، یک شرکت مستقر در کالیفرنیا که موتورهای هیدروژنی را برای تبدیل هواپیماهای مسافربری موجود توسعه می‌دهد، اخیراً اجلاس سالانه هوانوردی خود را برگزار کرد که در آن مدیران بریتیش ایرویز، یونایتد ایرلاینز، ایرفرانس و ک.ال.ام درباره چگونگی ترکیب هواپیماهای هیدروژنی در خطوط هوایی خود بحث کردند.
کری هریس، مدیر بریتیش ایرویز، به مخاطبان سراسر جهان گفت: «هیدروژن واقعاً بخش کلیدی مسیر ما به سمت کربن صفر خالص خواهد بود. ما قصد داریم تا سال ۲۰۵۰ یا در حالت ایده آل زودتر به کربن صفر خالص برسیم.
برای شرکت هواپیمایی بریتانیایی، مانند سایر خطوط هوایی، کلید معرفی موفقیت‌آمیز هواپیماهای هیدروژنی به ناوگان خود این است که مطمئن شوند پروازها سودآور باقی می‌مانند و می‌توانند مسافران کافی را حمل کنند. اولین هواپیمای هیدروژنی موجود در بازار بسیار کوچک خواهد بود تا بتواند جایگزین مناسب و سودآوری برای اکثر مسیرهایی باشد که امروزه انجام می‌شوند. به عنوان مثال، اولین پیشرانه الکتریکی هیدروژنی زیرو آویا، ZA600 ششصدکیلوواتی است که انتظار می رود در سال ۲۰۲۵ وارد خدمت شود . این پیشرانه برای پشتیبانی از بدنه های ۱۰ تا ۲۰ صندلی طراحی شده است.
هریس گفت: از دیدگاه تحقیق و توسعه، “انتظار در حال حاضر این است که ما با هواپیماهای کوچکتر شروع کنیم و به تدریج گسترش دهیم.” هر چند وقتی به آن برای عملیات نگاه می کنیم، واقعاً قابل انجام نیست. بنابراین ما بر روی هواپیمایی با ۷۰ صندلی متمرکز هستیم.
به گفته هریس، یک هواپیمای هیدروژنی با ۷۰ صندلی یا بیشتر می تواند از برخی مراکز کوچکتر بریتیش ایرویز مانند لندن سیتی پرواز کند. او گفت: ممکن است پیشرانه هیدروژنی را در مسیرهای کوتاه برد، به کار بگیریم و بعداً توسعه دهیم.
مسیری به سوی انتشار کربن صفر
بریتیش ایرویز و یونایتد ایرلاینز سرمایه گذاری های اولیه بر روی هیدروژن و سایر ابتکارات “سبز” مانند سوخت های هوایی پایدار را انجام داده اند. اما این دو شرکت رویکردهای متفاوتی برای رسیدن به هدف خود در پیش گرفته اند.
اد اسپیریتو، مدیر ارشد توسعه یونایتد ایرلاینز گفت: به جای تکیه بر برنامه‌های کاهش کربن، یونایتد ایرلاینز به فناوری‌ها نگاه می‌کند و در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که واقعاً در حال توسعه راه‌هایی هستند که واقعاً سبز باشند.
اسپیریتو افزود: در یونایتد، برای دستیابی به این هدف، رویکردی چند جانبه در دستور کار داریم، که شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سوخت پایدار، فناوری‌های باتری و البته هیدروژن می‌شود. اما در پایان ، ما می‌خواهیم شرکت‌هایی را پیدا کنیم که بتوانند هم از نظر زیست‌محیطی و هم از نظر مالی ارزش آفرین باشند.
استراتژی هیدروژن یونایتد ایرلاینز کمبود خلبان ایالات متحده را در نظر می گیرد
اسپیریتو توضیح داد که استراتژی یونایتد برای معرفی هواپیماهای هیدروژنی شامل “افزایش” اندازه هواپیما در ناوگان خود است. به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی ممکن است عملیات هیدروژنی خود را با استفاده از هواپیماهای کوچک ۵۰ نفره آغاز کند.
یونایتد به دو دلیل تصمیم به این استراتژی گرفت. نگهداری ناوگان بزرگتر در طول زمان از هواپیماهای کوچکتر گران تر می شود، بنابراین بهره برداری از ناوگان کوچکتر با هواپیماهای کمتر مقرون به صرفه تر است. دلیل دیگر کمبود خلبان فعلی در ایالات متحده است.
اسپیریتو توضیح داد که کمبود خلبان واقعاً اجرای برخی از مسیرها را برای شرکای منطقه‌ای ما دشوار می‌کند، به‌ویژه مسیرهای کوچک‌تر از ۵۰ نفره. بنابراین این حرکت به سمت هواپیماهای بزرگ‌تر سوق می‌یابد.
بر اساس قوانین عرضه و تقاضا، هنگامی که ما بسیاری از خلبانان منطقه ای را وسوسه می کنیم تا خلبان هواپیماهای بزرگتر شوند، عرضه را افزایش می دهیم و به مسیرهای جدید اجازه می دهیم تا از این چرخه عبور کنند.
تعمیر و نگهداری در عصر هیدروژن
اگرچه زیرو آویا تا حد زیادی بر تحقیق و توسعه فناوری مورد نیاز برای معرفی سیستم‌های رانش هیدروژنی برای هواپیماها متمرکز است، ولی این شرکت به برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری ناوگان‌های هیدروژنی آینده نگاه ویژه ای دارد.
هفته گذشته زیرو آویا اعلام کرد که تفاهم نامه ای را با گروه ایرفرانس تکنیک امضا کرده تا توانایی ها و دانش مورد نیاز برای خدمات رسانی به هواپیماهای مسافربری آینده هیدروژنی را توسعه دهد. این شرکت در ماه اکتبر نیز قرارداد همکاری با شرکت امپایر را اعلام کرد که در حال تلاش برای تبدیل هواپیماهای منطقه‌ای موجود به پیشرانه هیبریدی-الکتریکی است.
زیروآویا گفت: ما با شرکای خود کار خواهیم کرد تا نیازهای آموزشی برای تکنسین های لازم در تعمیر و نگهداری را ارزیابی کنیم، تجزیه و تحلیل داده ها و پیش بینی ها را بررسی کنیم و در جهت بازسازی احتمالی و مشارکت مراکز MRO برای پشتیبانی از پیشرانه های زیرو آویا در سطح جهانی کار کنیم.
مدیر استراتژی، بازاریابی و ارتباطات شرکت در اجلاس زیرو آویا گفت که سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) به پشتیبانی زیادی نیاز خواهند داشت. بنابراین ما در حال حاضر به دنبال این هستیم که چگونه چنین هواپیماهایی را نگهداری می کنند؟ چه نوع لجستیکی از نظر قطعات و پشتیبانی نیاز دارند؟ چه نوع آموزش هایی برای چک های مختلف و ایمنی نیاز دارند؟
هواپیمای هیدروژنی در افق
زیرو آویا می گوید که از حداقل ۱۵ شرکت هواپیمایی مختلف که علاقه مند به افزودن هواپیماهای هیدروژنی به ناوگان خود هستند، درخواست داشته و اکنون در حال آماده شدن برای اولین پرواز آزمایشی پیشرانه خود برروی یک هواپیمای دورنیر ۲۲۸ است.
این شرکت قصد دارد پس از معرفی تجاری اولین هواپیمای ۱۰ تا ۲۰ نفره خود در سال ۲۰۲۵ تا سال ۲۰۲۶ یک هواپیمای ۴۰ تا ۸۰ صندلی را به بازار تجاری برساند و از پیشرانه ۲ مگاواتی خود برای تبدیل هواپیماهای مسافربری منطقه ای موجود مانند ATR42 & Dash 8 استفاده کند.
زیرو آویا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یک هواپیمای مسافربری هیدروژنی ۱۰۰ تا ۲۰۰ صندلی را به بازار معرفی کند.
اما زیرو آویا تنها شرکتی نیست که روی هواپیماهای هیدروژنی کار می کند. یونیورسال هیدروژن، یکی دیگر از توسعه دهندگان هواپیما در کالیفرنیا، قصد دارد تا پایان سال جاری اولین هواپیمای منطقه ای خود را با موتور هیدروژنی با استفاده از یک پیشرانه مبتنی بر سلول سوختی هیدروژنی پرواز دهد.
در ماه نوامبر نیز رولز رویس و ایزی جت آزمایشات زمینی یک پیشرانه هیدروژنی را تکمیل کردند. ایرباس، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان، نیز در حال توسعه سه طرح برای هواپیماهای مسافربری احتمالی هیدروژنی تحت پروژه ای به نام ZeroE است که به گفته این شرکت می تواند تا سال ۲۰۳۵ وارد خدمت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *