فرودگاه ها

سود در ثانیه ها است

در مسابقات فرمول یک امسال تیم فراری توانست با کمترین زمان توقف برای سرویس خودرو ( pit stop ) برنده بزرگ مسابقات شود . کارشناسان کاهش یک ثانیه زمان در این توقف را عامل برد تیم فراری خواندند.
این مثال برای صنعت هواپیمایی مسافری نیز مصداق دارد. کاهش مدت زمانی که هواپیما بین دو پرواز روی زمین می ماند ( turnaround ) می تواند به هزاران دلار سود برای خطوط هوایی و فرودگاه ها تبدیل شود.
سود فرودگاه ها
افزایش راندمان عملیاتی فرودگاه ها با خروج سریع تر هواپیماها سبب آزاد شدن اسلات های بیشتر در فرودگاه ، بالا بردن ظرفیت جذب فرودگاه و در نتیجه درآمد بیشتر خواهد شد.
سود خطوط هوایی
اگر خطوط هوایی فقط ۴ بار در روز و هر بار ۱۰ دقیقه زمان توقف هواپیما را کاهش دهند، روزانه ۴۰دقیقه پتانسیل درآمدزایی خود را افزایش داده اند. این عدد را در یک سال پرواز ضرب کنید تا ببینید فرصت درآمد زایی برای خطوط هوایی چگونه افزایش می یابد.
فرمول یک فرودگاهی
این گزارش زمان توقف ماه مارس شرکت‌های هواپیمایی بزرگ ایالات متحده را ردیابی کرده‌ تا نشان دهد فرودگاه‌های مرکزی آنها چگونه عمل کرده‌اند. میانگین زمان‌ توقف برنامه‌ریزی‌شده برای شرکت‌های بزرگ ایالات‌متحده از ۵۲ دقیقه برای ساوث‌وست تا ۶۸ دقیقه برای یونایتد متغیر است. این اعداد در اجرا به ۵۹ دقیقه تا ۷۷ دقیقه گزارش شده است.
هیچ‌کدام از شرکت‌های بزرگ ایالات‌متحده نتوانستند هواپیمای خود را در بازه‌های زمانی برنامه‌ریزی‌شده آماده کنند، به عبارتی اختلاف از روی کاغد تا عمل بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بیشتر گزاش شده است.
باریک‌ پیکرهای پیروز
اگر تا به حال هواپیماها را از گیت تماشا کرده باشید، تعجب نخواهید کرد که بدانید چرخیدن به دور یک هواپیمای باریک پیکر سریعتر از یک هواپیمای پهن پیکر است.
میانگین چرخش برنامه ریزی شده ایرلاین برای یک هواپیما حدود یک ساعت است، اما عملکرد واقعی یونایتد برای ایرباس های ۳۲۰ خود ۵۳ دقیقه است. موضوع برای هواپیماهای پهن پیکر مانند بوئینگ ۷۷۷ نتایج ضعیف تری دارد. در این رده اختلاف زمان تعیین شده با زمان واقعی ۲۲ تا ۵۶ درصد بیشتر گزارش شده است.
نتیجه
فرودگاه های بزرگ جهان چالشی را آغاز کرده اند تا بتوانند زمان توقف هواپیماها را تا حد ممکن کاهش دهند . آنها علاوه بر سود به اجبار در کاهش کربن در فرودگاه ها فکر می کنند . برنامه ای جهانی که ایکائو دنبال می کند و هر یک از عوامل صنعت هواپیمایی نقشی در آن دارند که باید به درستی و پرشتاب انجام دهند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *