ایرلاین ها

هرم وارونه پیری و ناوگان هوایی

جمعیت سالخورده موضوعی است که این روزها نقل محافل جهانی است . از اروپا و بریتانیا تا ژاپن و حالا چین ، ایضاً ایران.
اما برای کارشناسان صنعت هواپیمایی جمعیت سالخورده معنا و مفهوم دیگری دارد . آمار نشان می دهد که سالخوردگان کمتر به سفر هوایی تن می دهند . بنابراین متخصصان پیش‌بینی‌ ناوگان بر این اساس تنوع ناوگان خطوط هوایی را تنظیم می کنند.
همه گیری کرونا روند رو به افول سفرهای هوایی سالخوردگان را بیشتر کرد . آمار این افول را در ژاپن بیشتر دیده و زنگ خطر تغییر برای تنوع ناوگان در خطوط هوایی ژاپن را به صدا در آورده است . چاره کار دو چیز است . اول کم کردن فرکانس پروازها و دوم انتخاب هواپیماهای کوچکتر.
از زمان بازنشستگی ناوگان بوئینگ ۷۴۷ حرکتی جهانی برای کوچک کردن هواپیماها صورت گرفته و در این میان خطوط هوایی ژاپنی پیشتاز هستند. آنها فشارسنج خوبی برای بازارهای دیگر بوده و در سال های اخیر عملکرد خوبی داشته اند.
بسیاری از چشمها به دنبال خطوط هوایی و بازار ژاپن هست تا ببیند روند کوچک سازی به هواپیماهای باریک پیکر را چگونه طی خواهد کرد. آیا هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰جای خود را به هواپیماهای کوچکتر خانواده امبرائر و ایرباس۲۲۰ خواهند داد؟
بازیگر بعدی این سناریو چین است . جمعیت شاغل چین (۱۶ تا ۵۹ سال) در حال حاضر کمتر از ۸۷۵ میلیون نفر است که تنها ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد. نرخ زاد و ولد به طور چشمگیری در حال کاهش است و این امر بر بازار مسکن تأثیر منفی داشته است.
مشکلات جمعیت سالخورده چین بسیار حادتر از مشکلات ژاپن و سایر کشورها است. دولت چین اعلام کرده که انتظار دارد جمعیت شاغل ۱۶ تا ۵۹ ساله بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ به میزان ۳۵ میلیون نفر دیگر کاهش یابد.
ساختار جمعیتی چین تا سال ۲۰۴۰ منعکس کننده ساختار جمعیت ژاپن در سال ۲۰۲۱ است. این بدان معناست که برای همه بسیار سودمند است که به ناوگان هواپیمایی ژاپن و روند ظرفیت آن از دهه ۱۹۹۰ نگاه کنند و برای تغییرات بزرگ در مورد نیاز ناوگان هواپیما بیشتر فکر کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *