هواپیماها

کوماک رقیبی جدی برای بوئینگ و ایرباس

هواپیمای کوماک سی۹۱۹ گواهینامه کامل خود را در چین گرفت و اکنون آماده پرواز است. این خبر برای صنعت هوانوردی چه پیامی دارد ؟
خطوط هوایی چینی در آینده نزدیک سفارش های بیشتری برای خرید این هواپیما اعلام خواهند کرد. در نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضای چین که هفته گذشته برگزار شد، سی۹۱۹ بیش از ۳۰۰ فروند سفارش از ۷ شرکت لیزینگ ثبت کرد. کوماک گفته است که قصد دارد تا شش هفته آینده اولین هواپیمای سی۹۱۹ را به خطوط هوایی چین شرقی تحویل دهد.
هواپیمای سی۹۱۹ که برای رقابت با بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس۳۲۰ طراحی شده ، در ماه سپتامبر گواهی تایپ خود را از سازمان هواپیمایی کشوری چین دریافت کرد. رسانه های چینی قیمت آن را ۹۹ میلیون دلار اعلام کردند. آنها همچنین گفتند که این هواپیما با بدتر شدن روابط با کشورهای غربی، وابستگی به فناوری خارجی را کاهش خواهد داد.
البته مشکل شرکتهای لیزینگ غیر چینی برای بازار این هواپیما ، نظارت و تحریم های احتمالی از سوی ایالات متحده است چراکه واشنگتن عمیقاً نگران استراتژی همجوشی نظامی-غیر نظامی چین است.
این رویکرد چینی ها را می توان به عنوان گام دیگری در روند جهانی زدایی در نظر گرفت. به عبارتی شرکتهای بین المللی باید یک شعبه چینی جدا از تجارت اصلی جهانی خود داشته باشند تا بتوانند به طور کامل در بازار چین رقابت کنند.
مسئله مهم بعدی کاهش زمان در پر کردن بازار تقاضای بوینگ ۷۳۷ و ایرباس۳۲۰ نئو است . کوماک امیدوار است که زمان ده ساله پیش رو را به شش سال کاهش دهد تا اکثر بازار چین را در دست بگیرد . تنها نگرانی کوماک در بازار جهانی تحریم های احتمالی در تامین قطعات و گواهی های تعمیر و نگهداری هواپیما است .
کارشناسان از سال ۲۰۱۲ نوشتند که سی۹۱۹ یک اخلالگر بازار و یک رقیب جدی برای نئو و مکس با اتکا بر هزینه بسیار کمتر از بوئینگ و ایرباس است .
در سال‌های آینده، سی۹۱۹ و سفارش‌های بین‌المللی آن سیگنال بسیار واضحی از نفوذ و گسترش سیاسی چین ارسال خواهد کرد، زیرا چین نه صرفاً کوماک به دنبال هدف قرار دادن شرکتهای هواپیمایی است که با چین روابط اقتصادی نزدیک دارند. بدون شک این امر مستلزم فشار سیاسی برای داشتن مراکز تعمیر و نگهداری و قطعات برای سی۹۱۹ خواهد بود. سی۹۱۹ منحنی نفوذ در بازار را بسیار سریعتر از آنچه ایرباس در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۹۰ تجربه کرد، طی خواهد کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *