هواپیماها

آیا بوئینگ در بازار آینده برنده است ؟

بوئینگ به طور جدی برای بازگرداندن بوئینگ۷۳۷ مکس به خدمت کار می کند، روندی که تا اوایل سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت . همچنین تحویل ۱۱۵ فروند بوئینگ ۷۸۷ که ساخته شده اما در مدت وقفه ای نزدیک به ۲۰ ماه نیز دو سال طول خواهد کشید.
افزایش تولید هر خط فرآیندی کند و دشوار است. خط تولید ۷۳۷ در دسامبر ۲۰۱۹ تعطیل شد. این خط اکنون برای تولید ۳۱ فروند ۷۳۷ در ماه طراحی شده است.
خط تولید بوئینگ ۷۸۷ نیز به نیم هواپیما در ماه کاهش یافته است و چند سال طول می کشد تا تولید به وضع سابق بازگردد.
مدیر عامل شرکت در این باره گفت که ثبات و قابلیت اطمینان کلیدهای بهبود بوئینگ از هواپیمای مکس و بحران های همه گیری است که باعث تضعیف مالی و اعتباری شرکت شده است.
وی همچنین گفت که برنامه‌ای برای راه‌اندازی یک هواپیمای جدید برای پر کردن شکاف در خط تولید ندارد. اشاره او به موقعیت ضعیف بوئینگ در برابر ایرباس۳۲۱ نئو است.
مدیرعامل بوئینگ افزود: قصد دارد هواپیمای جدید شرکت حداقل ۲۰ درصد کارآمدتر از هواپیماهای امروزی باشد. او بر این باور است که موتورهایی با فناوری امروز تنها ۱۰ درصد سود خواهند داشت. وی افزود که بوئینگ تا دهه آینده برنامه جدیدی ندارد زیرا موتور جدید تا آن زمان آماده نخواهد شد.
ورود یک هواپیمای جدید
مدیر عامل بوئینگ می گوید : هواپیماها تقریباً هر ۱۵ سال یکبار بازآفرینی می شوند. آنها معمولاً برای پر کردن جایگاه یا شکاف محصولی که فکر می کنید نسبت به نمونه کارها دارید اختراع نمی شوند. آنها باید پیشرفتی ارائه دهند که خطوط هوایی را تشویق کند که بخواهند زودتر آنها را دریافت کنند و هواپیماهایی را که در حال حاضر دارند جابجا کنند.
در مورد آینده چطور؟
صنعت در این نتیجه گیری رسیده که بوئینگ برای رقابت موثر با ایرباس به یک هواپیمای جدید نیاز دارد. اما به نظر می رسد هدف مدیرعامل برای دستیابی به حداقل ۲۰ درصد اقتصاد عملیاتی بهتر این امر را رد می کند. او معتقد است که موتورهای امروزی در بهترین حالت ۱۰ درصد پیشرفت خواهند داشت. در این میان موتور RISE Open Fan پیشنهادی CFM دارای هدف ۲۰ درصد بهینه سازی است که زودتر از سال ۲۰۳۵ به بازار عرضه نخواهد شد.
رسیدن به هدف
مدیر توسعه محصول بوئینگ نیز گفت که یک بدنه جدید می تواند نیمی از پیشرفت اقتصادی مورد نیاز برای یک هواپیمای جدید را فراهم کند.
اظهارات او بیانگر این است که بدنه هواپیما فقط ۵ درصد سود ارائه می دهد در حالی که بقیه باید از موتورها باشد.
چطور به آنجا میرسی؟
مواد مورد استفاده برای بدنه یکی از عوامل هستند. در بوئینگ ۷۸۷، استفاده از کامپوزیت ها یک تغییر مهم بود. پیشرفت در مواد از آن زمان به طور بالقوه پیشرفت چشمگیری داشت. طراحی بال ۷۸۷ نیز یک تغییر گام دیگر بود.
از نظر فنی، به نظر می رسد که بوئینگ می تواند به هدف خود برسد، حتی اگر موتورها به جای انقلابی، روند تکاملی را طی کنند. طرف دیگر معادله این است که بوئینگ ابتدا کدام بخش از بازار را انتخاب می کند.
بازگشت به حالت عادی
مدیران شرکت، بازگشت بوئینگ به حالت عادی را تشریح کردند و برای دستیابی به این هدف، ۲۰۲۵-۲۰۲۶ را هدف قرار دادند و با تخصیص ۱۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶ امید به بهبود در طول مسیر دارند.
مدیرعامل بوئینگ در آوریل امسال ۶۵ ساله شد که معمولاً سن بازنشستگی اجباری است. او معافیت دریافت کرد تا در صورت تمایل هر دو طرف تا ۷۰ سالگی(یعنی تا سال ۲۰۲۷) خدمت کند و به اهداف خود دست یابد. اهدافی که مخالفانی نیز در بین سهامداران دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *