دیدگاه ها

بهبود هوانوردی شاید،بادهای مخالف حتمی

بر اساس داده های جدیدی که امروز توسط مرکز داده پردازی ایبا منتشر شد، افزایش تقاضای مسافر در بسیاری از مناطق جهانی به همراه افزایش مجدد ظرفیت خطوط هوایی و اجاره هواپیما، باعث بهبود بخش هوانوردی در سال ۲۰۲۲ خواهد شد.
تیم ایبا در وبینار به روز رسانی بازار در سال ۲۰۲۲ چشم انداز بهبود فضای تجارت هوانوردی را تشریح کرد، اما هشدار داد که تهدیدهایی مانند نرخ تورم جهانی و قیمت سوخت همچنان پتانسیل ایجاد عدم اطمینان را دارند.
محرک‌های تقاضا مانند رشد تولید ناخالص داخلی و افزایش سطح اشتغال پس از همه‌گیری عموماً مطلوب هستند و به تقویت تقاضای مسافر در سال ۲۰۲۲ کمک می‌کنند. ایبا هشدار داد که تورم و مالیات می تواند بر مخارج مصرف کننده تأثیر منفی بگذارد و همراه با افزایش شدید قیمت سوخت، باعث شکست بیشتر خطوط هوایی شود.
ایبا برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند که ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت ایالات متحده و اروپا به دلیل تقاضای شناور از بازارهای داخلی و اتحادیه اروپا از سطح قبل از همه‌گیری فراتر خواهد رفت. ایبا همچنین انتظار دارد که تقاضا برای پروازهای فراآتلانتیک به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد.
طبق داده‌های پلتفرم ایبا ، خطوط هوایی که بیشتر در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند، کندتر از میانگین موجود بهبود خواهند یافت. انتظار می رود شرکت های خاورمیانه نیز با توجه به جابجایی مسافران خود به منطقه و از منطقه، این تأثیر را احساس خواهند کرد.
ایبا انعطاف پذیری مدل های مختلف تجاری خطوط هوایی را در برابر افزایش قیمت نفت تشریح و پیش بینی کرد که خطوط هوایی ارزان قیمت در مسافت طولانی،کلاس تجاری خطوط هوایی و شرکت های هواپیمایی منطقه ای بیشتر در معرض خطر هستند.
خطوط هوایی ارزان قیمت در مسافت طولانی عمدتاً به تحریک بازار از طریق قیمت‌های پایین متکی هستند، اما آنها نیز هزینه‌های ثابتی دارند که کمتر از خطوط هوایی عادی نیست. کلاس تجاری خطوط هوایی نیز قربانی افزایش قیمت‌های نفت از سال ۲۰۰۸ است و شرکت‌های هواپیمایی منطقه‌ای نیز قربانی رقابت با بیزنس مدل متفاوت شرکتهای هواپیمایی هستند.
البته انتظار می رود رسیدن به هدف کربن صفر هزینه ها را در صنعت هوانوردی سراسر جهان افزایش دهد. سوخت پایدار که ۶۵ درصد از طرح کربن صفر یاتا را تشکیل می دهد، ۳ تا ۴ برابر بیشتر از سوخت معمولی هزینه دارد. با توجه به اینکه سوخت ۲۰ درصد از میانگین هزینه های خطوط هوایی را تشکیل می دهد و اکثر شرکت های هواپیمایی قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ ده درصد سوخت پایدار به ترکیب فعلی اضافه کنند، ایبا افزایش قابل توجهی در هزینه های خطوط هوایی و اجاره دهندها پیش بینی می کند.
در دو سال‌ گذشته ۶۳ شکست یا تغییر ساختار خطوط هوایی باعث زمین‌گیری موقت یا دائمی ۱۹۲۴ هواپیما شد. ایبا گزارش می دهد که چگونه شرکت‌های هواپیمایی برای زنده ماندن از این همه‌گیری بدهی‌های قابل توجهی دریافت کرده‌ و ترازنامه‌های منفی، آنها را تحت فشار قرار داده است.
ایبا با توجه به اینکه آمریکای شمالی تنها منطقه ای است که پیش بینی می شود سال ۲۰۲۲ به سود برسد، شکست های بیشتری را برای خطوط هوایی پیش بینی می کند. این پیش‌بینی اظهار می دارد که ۲۰ شرکت هواپیمایی که ۲۰۰ هواپیما را تحت پوشش دارند، در سال ۲۰۲۲ شکست خواهند خورد و در مجموع سه‌ سال ۲۱۲۴ هواپیما آسیب می بینند.
ایبا افزایش فعالیت های لیزینگ را در سال ۲۰۲۲ با بهبود اندک بازپرداخت های اجاره ای پیش بینی می کند. اطلاعات نشان می دهد که تعداد اجاره از ۱۳۰۰ فروند در سال ۲۰۲۱ به ۱۶۰۰ فروند برسد و قراردادهای باز اجاره یا فروش از ۳۵۰ در سال گذشته به ۵۵۰ در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *