دیدگاه ها

صف انتظار برای خرید هواپیما طولانی است

تقاضا برای هواپیما در سراسر صنعت هوانوردی بالا و تولید مهم ترین عامل در این میان است. بنابراین ارزش بازار را عرضه هدایت می کند که آن هم کم است.
تحویل هواپیما از دو کارخانه بوئینگ و ایرباس در سال ۲۰۲۳ نشان داد که صف انتظار برای خرید طولانی است ولی چشم انداز ۲۰۲۴ چیست ؟
داده‌های داده پردازی سیریوم در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که ایرباس ۷۲۱ هواپیما و بوئینگ ۵۰۴ فروند هواپیما به مشتریان تحویل داده اند. البته برخی منابع ۱۰ هواپیمای ایرباس بیشتر از آنچه در اینجا گفته شد گزارش کرده اند.
هر دو شرکت تولید خود را از سال ۲۰۲۲ ( ایرباس ۶۶ و بوئینگ ۵۴ فروند) افزایش داده اند. قابل ذکر است که ایرباس به هدف تعیین شده در ابتدای سال ۲۰۲۳ برای تحویل ۷۲۰ هواپیمای مسافری دست یافت. مرور ناوگان تحویل شده مشخص می کند که هر شرکت در کجا موفق و ناموفق بوده است.
بوئینگ برخلاف ایرباس یک هدف کلی برای تحویل هواپیماهای مسافری مشخص نکرده است. در عوض، اهدافی برای دو نوع مهم یعنی بوئینگ۷۳۷ مکس و بوئینگ۷۸۷ تعیین کرد. هدف آنها ۴۰۰-۴۵۰ فروند برای ۷۳۷ مکس و ۷۰-۸۰ فروند برای بوئینگ ۷۸۷ در ابتدای سال بود.
بوئینگ بعداً هدف ۷۳۷ مکس خود را در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ به ۳۷۵-۴۰۰ کاهش داد. بوئینگ سال گذشته را با تحویل ۳۸۶ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس و ۷۳ فروند بوئینگ۷۸۷ به پایان رساند. ایرباس هدف خود را عمدتاً از طریق تحویل هواپیماهای آ۳۲۰ و آ۳۲۱ و آ۳۵۰ به دست آورد.
عملکرد ضعیف بوئینگ در تحویل ۷۳۷ مکس عمدتاً ناشی از نقص‌های تولید است که در آوریل و آگوست کشف شد.
هر دو نقص در نتیجه مشکلات کیفی قطعات عرضه شده بود. در هر دو مورد، بوئینگ توانست ظرف دو تا سه ماه تحویل‌ها را بدون تأثیر بر تعداد آن‌ها بازیابی کند. این سازنده چندین بار در سال گذشته ثابت کرده که می تواند بین ۴۰ تا ۵۰ هواپیما در ماه تحویل دهد و دستیابی مدام به این محدوده منجر به افزایش قابل توجه هواپیماهای تحویل شده در سال ۲۰۲۴ می شود. لازم به ذکر است ، علیرغم پیشرفت قابل توجه در سال گذشته، برنامه ۷۸۷ نیز در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با چندین مشکل تولید مواجه شد.
مهم ترین گام برای بوئینگ در سال ۲۰۲۴ این است که مسائل مربوط به خط تولید را تغییر دهد. باید دید که آیا سانحه اخیر ۷۳۷ سری ۹ که ۱۶۰ هواپیما را زمینگیر کرد، تأثیری بر این هدف خواهد داشت یا خیر. داده‌های سیریوم تخمین می‌زند که کمتر از ۳۰ فروند ۷۳۷ سری ۹ در سال ۲۰۲۴ تحویل داده می‌شود که حدود ۵ درصد از کل برنامه ۷۳۷ مکس است.
ایرباس به خصوص در بازار پهن پیکر بدون مشکل نبوده است. محدودیت‌های زنجیره تامین آ۳۵۰ در سال‌ ۲۰۲۳ تحویل‌ها را محدود ‌کرد تا حدی که مجموع آن نسبت به سال ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافت. این روند اگر معکوس شود می‌توان انتظار داشت در سال ۲۰۲۴ تعداد آ۳۵۰ افزایش یافت.
پارسال تا حد زیادی برای خانواده آ۳۲۰ سال موفقی بود. ایرباس با مجموع ۵۶۳ فروند تحویل از این خانواده اعلام کرد که مشکلات زنجیره تامین این خانواده را در سال ۲۰۲۴ به تاخیر می اندازد واحتمالاً نسبت به مشکلات اخیر ۷۳۷ مکس موفق تر خواهد بود.
این داده ها همچنین آمار قابل توجهی برای ناوگان برد بلند نشان می دهد.
حدود ۱۸ درصد از خروجی بوئینگ در سال گذشته انواع مدل‌های باری قدیمی ۷۴۷، ۷۶۷ و ۷۷۷ بود. بوئینگ آخرین هواپیمای ۷۴۷سری اف خود را در سال ۲۰۲۳ تحویل داد و مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای ایکائو به این معناست که ۷۶۷سری اف با موتور قدیمی خود از بازار خارج می‌شوند.
بوئینگ در بازار باری موفق بوده اما با معرفی آ۳۵۰ سری اف با چالش مواجه خواهد شد. بوئینگ امیدوار است با معرفی ۷۷۷ سری اف موقعیت بازار خود را حفظ کند اما با ادامه عدم قطعیت در مورد بازه زمانی معرفی این هواپیما تضمینی برای این ادعا نیست.
پیش‌بینی سیریوم ۲۰۲۱ بیش از ۸۶۰ فروند تحویل برای ایرباس و ۷۲۰ فروند برای بوئینگ در سال ۲۰۲۳ را پیش‌بینی کرد که به ترتیب بیش از ۱۴۰ و ۲۰۰ فروند بیشتر از عملکرد به دست آمده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *