ایرلاین ها

خطرات ۵جی برای صنعت هوانوردی

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) از دولت‌ها خواست تا در موضوع همزیستی خدمات ۵جی موبایل با ایمنی در هوانوردی همکاری کنند. این موضوع در هفتاد و هشتمین نشست عمومی سالانه یاتا در دوحه قطر بیان شد. تقابل اهمیت اقتصادی در دسترس قرار دادن طیف ۵جی برای پشتیبانی از ارتباطات بی‌سیم تجاری و حفظ ایمنی مسافران، خدمه پرواز و هواپیماها یکی از اولویت‌های یاتا در این نشست است.
ویلی والش دبیرکل یاتا می گوید : ما نباید تجربه اخیر در ایالات متحده را تکرار کنیم.
گفتنی است که عرضه خدمات ۵جی طیف باند C در ایالات متحده به دلیل تداخل با فرکانس ارتفاع سنج‌های رادیویی که برای فرود هواپیما و سیستم‌های ایمنی حیاتی هستند، اختلال زیادی در حمل و نقل هوایی ایجاد کرد.
یاتا از دولت ها خواست قبل از تصمیم گیری در مورد تخصیص طیف ۵جی، هماهنگی و تفاهم متقابل بین تنظیم کنندگان مقررات رادیویی و صنعت هوانوردی انجام و اطمینان حاصل شود تا تخصیص هر فرکانس تأثیر نامطلوبی بر ایمنی و کارایی هوانوردی تداشته باشد. .
لازم به ذکر است که تصمیم یک جانبه سازمان هواپیمایی کشوری ایالات متحده مبنی بر الزام خطوط هوایی به تعویض یا ارتقاء ارتفاع سنج های رادیویی موجود تا جولای ۲۰۲۳ بسیار نگران کننده است. یاتا تاکید دارد که این شتاب زدگی غیر منطقی است چراکه با فرض ارتقاء سیستم ها چه تضمینی وجود دارد که شبکه ۵جی در آینده نزدیک تغییر نیابد و دوباره این روند تکرار نشود.
والش گفت : ایمنی بالاترین اولویت ما است، اما با این رویکرد عجولانه نمی توان به آن دست یافت. ، سازمان هواپیمایی کشوری ایالات متحده باید به همکاری با همه ذینفعان به طور مشترک و شفاف، از جمله بخش مخابرات ادامه دهد تا راه‌حل‌ها و ضرب‌الاجل‌هایی که واقعیت را منعکس می‌کنند، تعریف شوند.
ایکائو و اتحادیه بین‌المللی مخابرات هر دو به کشورهای عضو، اهمیت اطمینان از عملکرد سیستم‌ها و خدمات هوانوردی موجود عاری از تداخل مضر را یادآوری کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *